Sökning: "elevaktivt arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden elevaktivt arbetssätt.

  1. 1. Bordsrollspelets pedagogik : En kvalitativ undersökning av bordsrollspels användbarhet inom litteraturundervisning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kristoffer Hermansson; David Schück; [2020]
    Nyckelord :Upplevelsebaserat lärande; bordsrollspel; spelifiering; spelbaserat lärande; syntagmatiska tomrum; litterära föreställningsvärldar; elevaktivt lärande; multikognitiva och interaktiva inlärningsprocesser.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka det teoretiska ramverket för upplevelsebaserat lärande. I detta inräknas även elevaktiva arbetssätt med litteratur. Inom ramarna för aktionsforskning har en design för att arbeta med den upplevelsebaserade aktiviteten bordsrollspel konstruerats, utvärderats och utvecklats. LÄS MER

  2. 2. En låda teknik : möjligheter och begränsningar med ett färdigt läromedel för elevernas lärande i teknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Vikström; [2019]
    Nyckelord :didaktik; lärande; läromedel; skellefte-teknik; socialt samspel; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att belysa möjligheter och begränsningar för det färdiga läromedlet Skellefte-Teknik när det används i undervisningen för elevernas lärande i teknik. De frågor som ställts inför genomförandet av undersökningen har fokuserat på vilka didaktiska faktorer som är betydelsefulla för lärare att beakta i undervisning med ett färdigt läromedel som Skellefte-teknik, för att lärande i teknik ska ske, samt vilka förutsättningar läromedlet i sig har för detta lärande. LÄS MER

  3. 3. Hur-et i åtgärdsprogrammet – En fallstudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Suzanne Vennberger; Jenny Ekberg; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; Elevaktivitet; Extra anpassningar; Särskilt stöd; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGEkberg, Jenny och Vennberger, Suzanne (2019). Hur-et i åtgärdsprogrammet – En fallstudie. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Kollegialt lärande - framgångsfaktor för skolutveckling? : En observationsstudie av Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Madelene Karlsson; Johanna Jibert; [2018]
    Nyckelord :kollegialt lärande; Läslyftet; gymnasieskola; svenskämnet; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I denna studie har vi observerat det kollegiala lärandet i två lärarlag som deltagit i fortbildningsinsatsen Läslyftet. Vid tillfället för våra observationer arbetade de båda lärarlagen med delen Ta ställning - elevaktivt, textnära och utforskande arbetssätt i modulen Analysera och kritiskt granska. LÄS MER

  5. 5. Hur lärares val av matematikuppgifter möjliggör för imitativa och kreativa resonemang : En innehållsanalys av läroboksuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Erika Bergstrand; [2018]
    Nyckelord :Matematiklärobok; lärares uppgiftsurval; imitativt resonemang; kreativt resonemang;

    Sammanfattning : Trots att kritik riktas mot matematikläroböcker för att främst innefatta uppgifter som tränar elevers procedurella kunskaper är elevaktivt arbete i en lärobok vanligt förekommande i matematikundervisningen i Sverige. Lärares urval av läroboksuppgifter som elever får arbeta med kan antingen möjliggöra för imitativa eller kreativa resonemang. LÄS MER