Sökning: "elever dusch i skola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden elever dusch i skola.

  1. 1. "Från inaktiv till aktiv på skolidrotten" : Vad skulle motivera inaktiva flickor i åk 8 att röra på sig på lektionerna i idrott och hälsa?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anna Maria Lidbaum; [2017]
    Nyckelord :motivation; pedagogik; idrott och hälsa; tonårsflickor;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att öka förståelsen för varför flickor i åk 8 kan ha ett lågt engagemang för lektioner i idrott och hälsa och vad som kan öka engagemanget hos dem  Frågeställningar 1. Varför är flickorna inaktiva under lektionerna? 2. Vad upplever flickorna skulle motivera dem till ökad aktivitet under lektionerna? 3. LÄS MER

  2. 2. Makten i omklädningsrummet : En essä om en auktoritetskonflikt mellan hem och skola

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linda Larsson Pellbjer; [2016]
    Nyckelord :Shower; power; parents; culture; elementary school; sports; Dusch; makt; föräldrar; kultur; grundskola; idrott;

    Sammanfattning : Jag har i min essä utgått från ett dilemma som utspelar sig i skolans omklädningsrum. Syftet med min undersökning är att förstå varför vissa tjejer inte duschar efter idrottslektion. För mig som skolad idrottstjej är det nämligen en självklarhet. Det tillhör en kultur och det är viktigt inte minst ur en hygienisk aspekt. LÄS MER

  3. 3. Hinder för ett aktivt deltagande i ämnetidrott & hälsa : en undersökning av omklädningsrumssituationen i årskurs 9.

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Alexander Westman; [2015]
    Nyckelord :Kroppsuppfattning; kroppsideal; dusch; idrottslektioner; omklädningsrum.;

    Sammanfattning : I den nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) studerades elevernas inställning till ämnet idrott och hälsa, men även olika känslor i samband med ämnet. Ur studien gick det att utläsa att i årskurs 9 var det hela 36% av flickorna och 14% av pojkarna som oftast deltar men inte rör sig så mycket, eller inte deltar alls i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Omklädningsrummet – skolans ”black box” – Hur den fysiska utformningen av hygienutrymmen påverkar elevernas studiero - En kartläggning av hygienutrymmen som brukas av högstadieelever i Göteborgs ...

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Martin Östling; Daniel Wadlert; Niklas Olsson; [2014]
    Nyckelord :Fysisk Psykosocial Arbetsmiljö Skola Omklädningsru;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att kartlägga hur den fysiska och psykosociala arbetsmiljön förhåller sig idusch- och omklädningsrum som brukas av högstadieelever inom ramen för ämnet Idrott och hälsa iden kommunala grundskolan i Göteborgs stad. Ett delsyfte vi har är att skapa en bild av hur denpsykosociala arbetsmiljön upplevs av niondeklassare runt skolämnet Idrott och hälsa inom sammakartläggningsområde. LÄS MER

  5. 5. Idrott och Hälsa : En studie om hur elever känner sig inne i omklädningsrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Faik Kocak; [2012]
    Nyckelord :Genus; habitus; trygghet; dusch; mobbning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på vad eleverna upplever och känner inne i ett omklädningsrum i samband med idrottslektionen. Frågeställningar - Hur upplever eleverna tiden i omklädningsrummet före och efter en idrottslektion? - Är omklädningsrummet en plats där eleverna känner sig trygga? - Vad finns det för skillnader mellan pojkars och flickors upplevelser i omklädningsrummen? Metod Studien genomfördes på en skola söder om Stockholm. LÄS MER