Sökning: "elevers uppfattningar i bildämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden elevers uppfattningar i bildämnet.

  1. 1. Bildanalys på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Joanna Cato Idström; [2023]
    Nyckelord :bild; bildanalys; bildsamtal; didaktik; grundskolan; mellanstadiet; sociokulturell teori; ämnesintegration; ämneskonception;

    Sammanfattning : Studien grundar sig i ett problem som framkommer vid stadieövergången från mellanstadiet till högstadiet där elevers uppfattning kring bildanalys brister. För att nå kunskap kring vad som kan orsaka elevernas uppfattning kommer denna studie att undersöka fyra lärares didaktiska val och uppfattningar kring bildanalys på mellanstadiet. LÄS MER

  2. 2. Elevers uppfattningar om bildämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bassam Alsefi; [2023]
    Nyckelord :bildämne; bildämnets betydelse; bild i skola; bildämnet i skolan och estetiskt ämne.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om elevers uppfattningar om bildämnet i skolan. Syftet med mitt arbete är att undersöka elevers intresse av och motivation inom bildämnet och vilka anledningar som ligger till grund för elevernas uppfattningar om ämnet bild. LÄS MER

  3. 3. Bild är en brygga mellan teori och praktik : En studie om bildämnets betydelse för elevers lärande och om elevers uppfattningar om ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Kinda Mansour; [2021]
    Nyckelord :The significance of Art’s subject; pictorial language; learning; well-being; creativity; communication; Bildämnets värde; bildspråk; lärande; välmående; kreativitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur eleverna värderar bildämnet i grundskolan åk 6-9, utifrån aspekten nytta för lärande och utveckling samt välmående. I undersökningen används en metod med kvantitativa och kvalitativa frågor där elever i årskurs 6-9 fått svara på en webbaserad enkät. LÄS MER

  4. 4. SJÄLVREGLERAT LÄRANDE : En intervjubaserad studie om högstadieelevers eget lärande i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Forsberg; [2021]
    Nyckelord :Semistrukturerade intervjuer; elevintervjuer; kvalitativdata; kodning; tematisering;

    Sammanfattning : Detta arbete tar del av bildelevers uppfattningar av sitt eget lärande genom kvalitativdata som insamlats genom semistrukturerade intervjuer. Uppsatsens syfte är att genom elevintervjuer analysera grundskolans bildundervisning utifrån teorin om självreglerat lärande (SRL). LÄS MER

  5. 5. Bildämnet i ett elevperspektiv : En undersökning om elevers förväntningar och uppfattningar om bildämnet i skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Christelle Paham; [2020]
    Nyckelord :bildämnet; uppfattningar; skolan; bildundervisning; samhälle;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka elevernas förväntningar och uppfattningar om ämnet bild. Detta uppnås genom att göra en kvantitativ undersökning av hur eleverna uppfattar bildämnet idag. Det som framkommit i denna studie är att eleverna uppfattar bildämne som roligt och viktigt. LÄS MER