Sökning: "elevers uppfattningar om sitt lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden elevers uppfattningar om sitt lärande.
1. TESTBASERAT LÄRANDE : Lärare och elevers uppfattning av testbaserat lärande i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Formativ bedömning är en pedagogisk strategi som innebär att undervisningen utformas för att generera kvalitativ information som kan användas av både lärare och elever för att förbättra lärandet. Testbaserat lärande är en undervisningsstrategi där eleverna stimuleras till aktiv inlärning genom att testa och upprepa information och därmed förbättra minnesförmågan och inlärningen. LÄS MER
2. Underskatta inte den tryckta läroboken i en digital tidsålder : En enkätstudie om gymnasieelevers användning av och uppfattning om digitala och tryckta läroböcker i biologi och naturkunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka elevers användning av, och uppfattningar om, digitala respektive tryckta läroböcker i biologi och naturkunskap. Ett annat syfte är att undersöka vilket samband några motivationsaspekter har med dessa variabler. LÄS MER
3. ”Jag är som blind när jag inte kan läsa och skriva...”
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att undersöka några elevers uppfattningar om sin språkutveckling. Studien har ett fokus på den enskilde individen och hur den uppfattar sin språkutveckling och sin förmåga att delta i samhället på olika sätt under tiden eleven läser SFI-studier på studieväg 1. LÄS MER
4. Lärares roll för elevers motivation till lärande i matematikämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med föreliggande magisteruppsats är att synliggöra vilka erfarenheter lärare som undervisar matematik i årskurs 3–6 i grundskolan har av sin egen betydelse som motivationsskapare för elevers lärande, samt vilka olika strategier lärarna beskriver för att stimulera elevers motivation i matematikundervisning. Givet studiens syfte och frågeställningar om uppfattningar bland grundskollärare, följer denna studie den kvalitativa forskningstraditionen. LÄS MER
5. Modersmålets betydelse för undervisning : - En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om modersmålets betydelse för lärande
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att öka medvetenheten om modersmålets betydelse för elevers lärande. Uppsatsen ger en beskrivning av hur modersmålsundervisningen organiseras i Sverige, samt ämneslärares uppfattningar om modersmålets betydelse för tvåspråkiga elever. LÄS MER