Sökning: "elevintervjuer matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden elevintervjuer matematik.

  1. 1. Deltagande inkludering och delaktighet för elever i matematiksvårigheter : - speciallärarens roll i ett specialpedagogiskt sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Susann Aspling; Maria Lönngren; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; deltagande inkludering; delaktighet; matematiksvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares beskrivningar av deltagande inkludering samt på vilket sätt lärare och elever beskriver delaktighet i matematikundervisningen. Syftet är att bidra med kunskap om dessa begrepp, för att skapa goda förutsättningar för ett arbete kring en tillgänglig lärmiljö för alla elever. LÄS MER

  2. 2. Motivation att skissa i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fanny Hautefaye Likus; [2023]
    Nyckelord :Motivation; skiss; lust; idéutveckling; textilslöjd;

    Sammanfattning : I slöjden så upplever lärare att eleverna gärna vill hoppa över idéutvecklingsfasen genom skiss och ”sätta i gång” trots att de behöver en välutvecklad idé för att faktiskt kunna starta sitt slöjdarbete. Syftet med den här undersökningen blev därför att försöka få reda på vad eleverna själva upplever kring sin motivation att delta i idéutvecklingsarbetet genom skiss. LÄS MER

  3. 3. "Om jag bara gör samma sak så lär jag ju mig ingenting" : En empirisk studie om elevers upplevelse av sitt eget lärande i matematik genom multimodalt arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Wilma Asklöf; Hilda Svensson; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; matematik; matematikundervisning; representationer; arbetssätt; upplevelse; ork; intresse; samarbete; lärande och likvärdighet;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie tar sin utgångspunkt i tidigare systematiska litteraturstudie som presenterar lärares och forskares beskrivningar av multimodalitet inom matematik. Syftet i denna aktuella studie är istället att Aktuell studies syfte är att istället beskriva elevers egna upplevelser av en multimodal matematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. “Jag känner mig bra även om det kommer en uppgift jag inte kan” : En empirisk studie om lågstadieelevers motivation till matematik, med fokus på genusrelaterade aspekter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Blidstål; Helena Johansson; Sofie Dahl; [2023]
    Nyckelord :motivation; genus; matematik;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie har som syfte att belysa lågstadieelevers motivation till ämnet matematik ur ett genusperspektiv. Studiens empiri baseras på observationer, elevenkät och elevintervjuer i tre olika klasser. Studien skrivs fram ur ett elevperspektiv där elever själva har fått berätta kring deras upplevelser till matematikämnet. LÄS MER

  5. 5. Hur mycket är klockan? : Lågstadieelevers kunskaper om att avläsa och mäta tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Milla Ahlenius; [2023]
    Nyckelord :Avläsning av tid; elever; klockan; lågstadiet; lösningsstrategi.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa förståelse för lågstadieelevers kunskaper inom ämnesområdet mätning av tid. Studien baseras på ett skriftligt kvantitativt klocktest som 13 elever i årskurs 2 och 5 elever i årskurs 3 har genomfört, samt kvalitativa elevintervjuer som fyra elever i respektive årskurs har genomfört. LÄS MER