Sökning: "elevpåverkan"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet elevpåverkan.
1. Läraromsättning och brist på utbildade lärare, ett utbrett samhällsproblem : En fenomenomenografisk intervjustudie om konsekvenserna av läraromsättning och lärarbrist
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogisk personals uppfattningar om hur brist på utbildade lärare samt hög omsättning påverkar skolor idag. Genom kvalitativa intervjuer och ett fenomenografisk förhållningsätt undersöks uppfattningar om hur omsättning och brist på utbildade lärare påverkar elever, kollegiet, och verksamheten. LÄS MER
2. Summativ bedömning – ett nödvändigt ont? En fenomenografisk studie om gymnasielärares uppfattningar av arbetet med summativ bedömning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med studien var att utifrån en fenomenografisk utgångspunkt undersöka gymnasielärares uppfattningar av arbetet med summativ bedömning. Utifrån detta syfte utkristalliserades följande forskningsfrågor. LÄS MER
3. Hjälp! Det pirrar i hela kroppen! : En diskursanalytisk studie om musiklärares syn på och arbete med nervositet och scenskräck i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur musiklärare inom musikskola, gymnasiet och högskola ser på och arbetar med nervositet och scenskräck i undervisning. Studiens teoretiska grund utgörs av diskurspsykologi. LÄS MER
4. Du lär så länge du leker. : Elevernas egna uppfattning av rastverksamhetens påverkan.
M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Rasten är en outnyttjad lärmiljö inom skoldagen. Där har elever genom tiderna lämnats åt sitt öde. De ska klara social interaktion, undvika kränkande behandlingar och få tid till rekreation. Många skolor har rastverksamhet för att skapa en bättre miljö på rasterna. LÄS MER
5. Hur då hållbart? En studie i hur ämnet hållbar utvecklingbehandlas i de lägre åldrarna
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Hur då hållbart? Det vida diskuterade begreppet hållbar utveckling ska enligt läroplan och styrdokument genomsyra all undervisning men hur ska det gå till i praktiken? Syftet med denna uppsats är att undersöka hur ett antal lärare i årskurs 2 arbetar kring hållbar utveckling. I arbetet har jag utgått ifrån den definition av begreppet som myntades i Bruntlandsrapporten skriven 1988 där hållbar utveckling beskrivs bestå av en ekologisk, en social och en ekonomisk dimension. LÄS MER