Sökning: "elevperspektiv särskilt stöd matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden elevperspektiv särskilt stöd matematik.

  1. 1. Elevperspektiv på matematikundervisning En intervjuundersökning om några elevers erfarenheter av specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malin Johansson; Annelie Svensson; [2020-02-25]
    Nyckelord :Fenomenologisk; hermeneutisk; elevperspektiv; kvalitativ; livsvärldsintervjuer; matematikundervisning; specialpedagogik; trygghet; relationer; lärmiljöer; medinflytande;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att undersöka några elevers upplevda erfarenheter av att få specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8. Dessa elevers erfarenheter av att gå i skolan utforskades inledningsvis och därefter undersöktes särskilt dessa elevers erfarenheter av att delta i matematikundervisning inom klassens ram samt att erhålla specialpedagogiskt stöd i matematik. LÄS MER

  2. 2. Elevers upplevelser av skolmatematiken, extra anpassningar och särskilt stöd : -en intervjustudie med några högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Ploman; Kerstin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :elevperspektiv; extra anpassningar; inkluderingsbegreppet; matematiksvårigheter; skolmatematik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur några högstadieelever i matematiksvårigheter upplever skolmatematiken och de extra anpassningar och det särskilda stöd de fått i matematik med avseende på inkluderingsbegreppet. Vi valde att göra en kvalitativ studie med 8 elever, i åk 8 och åk 9, för att få en bild av elevernas upplevelser. LÄS MER

  3. 3. Övergången från grundskolan till gymnasiet : En jämförelse av det särskilda stödet i matematik ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Åkerlund; [2015]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Särskilt stöd; Matematik; Gymnasieskolan; Grundskolan; Överlämning;

    Sammanfattning : Denna rapport beskriver en studie som utförts i den svenska gymnasieskolan, där elever har intervjuats kring sina erfarenheter och uppfattningar kring det särskilda stöd de har erbjudits i matematik på grundskolan respektive gymnasiet. Studiens syfte var att undersöka hur eleverna uppfattade mottagandet på gymnasiet samt vilka erfarenheter de har av och hur de tycker att det särskilda stödet har fungerat på grundskolan respektive gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd i matematik - ur ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Nasrin Hemmati Andersson; Ulrika Johansson; [2012-09-06]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; matematiksvårigheter; matematikdidaktisk kompetens; specialpedagogik; specialpedagog; speciallärare; undervisningsprocess; särskilt stöd; delaktighet; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att belysa vad elever själva anser vara ett stöd för dem i matematik och att se om det överensstämmer med det skrivna åtgärdsprogrammet. Frågeställningar: • Hur beskriver eleverna sina behov för att kunna uppfylla kunskapskraven? • Hur kommer elevens behov till uttryck i åtgärdsprogrammet? • Vad anser eleverna vara ett stöd för dem för att kunna utveckla sina kunskaper i ma-tematik? • Vilka åtgärder föreslås i åtgärdsprogrammet? Teori: Matematikdidaktisk teori och ramfaktorteorin Metod: Studien är en kvalitativ studie genomförd på tre skolor belägna i två olika kommu-ner i västra Sverige. LÄS MER

  5. 5. Hur gör specialläraren specialundervisning i matematik speciell? Elevuppfattningar och förväntningar på lärande i matematik ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Irena Långberg; [2012]
    Nyckelord :elevperspektiv; matematik; sociokulturell utvecklingsteori; speciallärare; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att utifrån ett elevperspektiv belysa hur ett individanpassat specialpedagogiskt stöd i matematik på grundskolan kan utformas för speciallärarens yrkesprofession genom att studera elevers uppfattning om lärande, specialpedagogiskt stöd samt elevers förväntningar på speciallärarens kompetens och arbetssätt i ämnet matematik på grundskolan. Den sociokulturella utvecklingsteorin har fungerat som teoretisk förankring. LÄS MER