Sökning: "elevuppsatser"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet elevuppsatser.

  1. 1. Bedömning av elevuppsatser genom maskininlärning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Johanna Dyremark; Caroline Mayer; [2019]
    Nyckelord :Automated essay scoring; machine learning; classification; linear discriminant analysis; k-nearest neighbour; random forest; language technology; natural language processing;

    Sammanfattning : Betygsättning upptar idag en stor del av lärares arbetstid och det finns en betydande inkonsekvens vid bedömning utförd av olika lärare. Denna studie ämnar undersöka vilken träffsäkerhet som en automtiserad bedömningsmodell kan uppnå. LÄS MER

  2. 2. Språkriktighet eller substans? : en studie i bedömning av nationella prov i svenskämnets skriftliga framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Frej Rydén; [2017]
    Nyckelord :Bedömning; marginalisering; programstudier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den hypotes som detta arbete utgår från är att lärare tenderar att bedöma elever utifrån olika bedömningsaspekter, beroende på vilket program eleverna går på. Detta grundar sig i att tidigare forskning har visat att en marginalisering av elever på yrkesförberedande program är påtaglig utifrån ett undervisningsperspektiv, då dessa elever tenderar att tilldelas mindre kognitivt krävande uppgifter, primärt baserat på lärarnas förutfattade meningar om deras förmågor. LÄS MER

  3. 3. Utveckling eller förfall? : En longitudinell studie av svenska niondeklassares skrivförmåga

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Hansen; [2016]
    Nyckelord :skriftspråk; språkriktighet; nationella prov; språkutveckling; jämförelse; elevuppsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida det finns någon relevans i påståendet att ungdomar är sämre på att skriva idag jämfört med för tjugofem år sedan. I studien analyseras och jämförs uppsatser ur nationella provet från 1988, 1989, 2010 och 2015 ur ett språkriktighetsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. På spaning efter den röda tråden : En komparativ studie av satskonnektion i Tisusuppsatser

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Gabriella Morén; [2016]
    Nyckelord :Satskonnektion; Textbindning; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka satskonnektionen i tio Tisustexter, fem som blivit godkända och fem som blivit underkända. De forskningsfrågor jag ska försöka besvara är: Hur hög är konnektivtätheten i de Tisusuppsatser som fått bedömningen U respektive G och kan något mönster urskiljas? Vilka likheter och skillnader kan urskiljas vad gäller valet av konnektiver i Tisusuppsatser som fått bedömningen U respektive G? Vilken relation kan man se i materialet mellan satskonnektion och texttyp? Vilka likheter och skillnader i andel och val av konnektiv förekommer mellan de analyserade Tisusuppsatserna och tidigare analyser av elevuppsatser och en debattartikel? För att underlätta analysen har texterna delats in i makrosyntagmer och sedan har satskonnektiverna lokaliserats och delats in i de fyra undergrupperna additiva, temporala, kausala och komparativa konnektiver enligt en modell som presenterats i Catharina Nyströms bok Hur hänger det ihop (Nyström, 2001). LÄS MER

  5. 5. Vision – person - avtryck : Manne Ingelög och Höglandsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Anna Segelman; [2015]
    Nyckelord :Praktisk estetisk profil; individualisering; praktiskt skapande arbete; samlad undervisning; gemenskap och reformpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka Höglandsskolans historiska utveckling från det att den grundades 1931 fram till idag. I mitt arbete har jag utgått från följande frågeställningar; Vilken vision hade Manne Ingelög när han startade Höglandsskolan?, Varifrån hämtade han sin inspiration?, Vad i Manne Ingelögs vision har levt kvar under åren? och Vad har gjort att skolan fortfarande lever kvar? För att kunna hitta svaren på dessa frågor genomfördes en kvalitativ fallstudie. LÄS MER