Sökning: "empowerment i skola"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden empowerment i skola.
1. Elevers upplevelse av sexualundervisningen i grundskolan : En enkätstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: I Sverige ses de senaste åren en ökning bland ungdomars sexuella risktagande, detta samtidigt som sex- och samlevnadsundervisningen visat sig brista i kvalité och utformning. Att sex- och samlevnadsundervisning håller hög standard är av stor betydelse för ungdomars utveckling, hälsa och välbefinnande samt bidrar till att förbättra den sexuella hälsan i Sverige. LÄS MER
2. Vikten av delaktighet för skolbarns hälsa : En kvalitativ studie om skolpersonalens erfarenheter och tankar om delaktighet för elever i skolan.
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)Sammanfattning : Abstract Background According to statistics from The Public Health Agency of Sweden (2022), the school system faces new challenges regarding school children's health. Mental health has continuously deteriorated over the years, this, among other things, leads to psychosomatic symptoms which impair the children's school performance and further prospects for the future. LÄS MER
3. Socialtjänstens arbete mot ungdomskriminalitet : En kvalitativ studie om socialtjänstens arbete med att förebygga och motverka ungdomskriminalitet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : The study “social services work against youth criminality” purpose is to develop knowledge about how employees in the social services describe the causes of youth criminality and how to prevent and work against youth criminality. Our data has been collected from five interviews with contributors from the social services. LÄS MER
4. Transspråkande Egenmakt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Svensk skola är mångkulturell och flerspråkig. För att ta till vara på de språkliga resurser somfinns ute i klassrummen har flera forskare utvecklat undervisningsmetodiken transspråkande.Inom forskningsfältet hävdas att transspråkande kan bidra till ökade skolresultat, men ocksåstärka elevernas egenmakt. LÄS MER
5. Framgångsfaktorer för några centrala stödteam i arbetet med problematisk skolfrånvaro
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : De centrala stödteamen som studerats i denna studie är ett komplement till den lagstadgade verksamheten i sina respektive kommuner i arbetet med elever som utmanar i skolan och /eller är i problematisk skolfrånvaro. De studerade teamen arbetar på uppdrag av socialförvaltningen, Barn och ungdomsförvaltningen eller en kombination av de båda. LÄS MER