Sökning: "engelska upplägg"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden engelska upplägg.

  1. 1. Kreativt skrivande i förstaspråksundervisning : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tuva Djupbäck; [2023]
    Nyckelord :Kreativt skrivande; Berättande; Poesi; Skrivlärande;

    Sammanfattning : Både i styrdokument och ute på skolor upptäcktes en skillnad i kreativ skrivundervisning vad gäller både upplägg och bedömning. Denna kunskapsöversikt syftar därför till att ta reda på vad som kännetecknar forskningen om kreativt skrivande i första språksundervisning i årskurs F-6. LÄS MER

  2. 2. Hur kan träning påverka fatigue vid MS och stroke? En kartläggande litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Amanda Stenholm; [2022]
    Nyckelord :Multiple skleros; stroke; fatigue; träning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Inledning Fatigue är något som drabbar personer med MS och personer som har haft stroke i stor utsträckning. Cirka 70% av de som har MS och 50% av de som har haft stroke upplever någon gång fatigue. Inom båda grupperna kan fatigue ha en stor negativ inverkan på personens livskvalité och vardag. LÄS MER

  3. 3. Vilka didaktiska val främjar elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska? : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Margaretha Granath; [2022]
    Nyckelord :Muntlig kommunikativ förmåga; didaktik; engelskundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur lärare i engelska planerar,genomför och bedömer elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska. Urvalet blev fyralegitimerade verksamma lärare i ämnet engelska, i årskurs 4–6, på fyra kommunala skolor. LÄS MER

  4. 4. "Man vill bara slippa F:et" : Hur två gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter upplever engelskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristin Sandberg; [2018]
    Nyckelord :Reading- and writing difficulties; phenomenology; life-story interview; academic self-concept; assessment of learning; Läs- och skrivsvårigheter; fenomenologi; livsberättelse; akademisk självbild; bedömningspraktiker;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå hur två gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter, på olika yrkesprogram, upplever sin undervisning i kursen Engelska 5. Följande frågeställningar har valts för att nå studiens syfte: Hur upplever eleverna att deras läs- och skrivsvårigheter påverkat deras studieresultat i kursen Engelska 5? Hur upplever eleverna att studieresultaten i kursen Engelska 5 påverkat den akademiska självbilden? Hur upplever eleverna olika bedömningspraktiker i engelskundervisningen? Studien har en kvalitativ ansats med livsberättelseintervju som metod. LÄS MER

  5. 5. SvEng loss med Charlie : Ett inspirationsmaterial som uppmanar pedagoger och barn till att använda det engelska språket i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ahlin; Jana Olofsson; [2016]
    Nyckelord :english; preschool; product; inspire; language learning; curiosity; engelska; förskola; produkt; inspirera; språkinlärning; nyfikenhet;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete är att införa en tidig språkinlärning av engelska i förskolan. Det tar långt tid att lära sig grunderna i ett främmande språk och barn är mest mottagliga för att lära sig språk i förskoleåldern. LÄS MER