Sökning: "enkät barn genus"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden enkät barn genus.

  1. 1. Barns lärande genom leken : spelar genus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Petersson; Rebecca Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; barn; genus;

    Sammanfattning : Studien har sin grund i att barn inte ges samma förutsättningar att utveckla ett lärande beroende på deras könstillhörighet. Det här framkom i en rapport från år 2023 utgiven av Jämställdhetsmyndigheten, vilken visar att barn från förskolan upp till gymnasiet har olika förutsättningar till ett lärande beroende på kön. LÄS MER

  2. 2. Fysik och genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Madeleine Gerstig; [2023]
    Nyckelord :attityder; genus; fysik; fysik och genus; fysikundervisning; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning;

    Sammanfattning : I Sverige är det idag färre kvinnor än män som väljer att vidareutbilda sig i ämnet fysik, trots att flickor generellt sett har högre slutbetyg i ämnet än pojkar när de slutar årskurs 9. Detta leder till en ojämn könsfördelning inom de yrken som kräver kunskaper i ämnet fysik och fysikyrket blir därmed mansdominerat. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares medvetenhet om den fysiska miljöns betydelse för jämställdhetsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sofia Wahlund; Lina-Maria Wallinder; [2023]
    Nyckelord :children; gender; gender perspective; preschool; physical environment; barn; fysisk miljö; förskola; genus; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ska alla anställda i förskolan motverka stereotypa könsmönster. Forskning visar att det handlar om förskollärarens förhållningsätt till barn och verksamhet genom de styrdokument som förskolläraren ska förhålla sig till. LÄS MER

  4. 4. Feminint, maskulint eller könsöverskridande? - En studie om könsstereotyper i svenska filmer för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Johansson; Julia Kron; [2020]
    Nyckelord :Film; Förskola; Genus; Könsnormer; Könsroller; Könsstereotyper;

    Sammanfattning : Med digitaliseringens framträdande roll i förskolan har film blivit ett användbart verktyg i den pedagogiska verksamheten. En fråga att ställa i sammanhanget är därmed om pedagoger uppmärksammar genus i valet av barnfilmer såväl som det görs i valet av barnböcker? Syftet med denna studie är att analysera könsnormer som framträder i filmer, serier och videoklipp som visas i förskolan. LÄS MER

  5. 5. ”Flickor är lugna och pojkar är intensiva” En studie om pedagogers förståelse av barns utmanande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Persson; [2019]
    Nyckelord :Bemötande; exkludering; Feministisk poststrukturalism; Föreställningar; Förskola; Genus; Makt; Normer; Pedagoger; Utmanande beteende;

    Sammanfattning : Målet med min studie är att undersöka hur pedagoger förstår begreppet utmanande beteende och genom ett genusperspektiv undersöka hur pedagoger bemöter utmanande beteenden hos barn i förskolan. Studien består av en kvantitativ studie i form av en enkät. LÄS MER