Sökning: "enkätfrågor till pedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden enkätfrågor till pedagoger.

  1. 1. En AKKtiv förskola : En studie om förskoleverksammas arbete kring, och syn på AKK som tydliggörande pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Andersson; Lisa Berg; [2022]
    Nyckelord :akk; alternativ och kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik; sociokulturellt perspektiv; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogiskt verksammas beskrivningar av deras arbete med, samt tankar om, AKK som tydliggörande pedagogik. Studien belyser olika insatser med AKK och den positiva påverkan AKK har för kunskaps- och språkutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt : En studie om vilka förutsättningar pedagoger och specialpedagoger har att implementera ett språk - och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskola och skola  

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Charlotta Oxnard; Camilla Hallner; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; implementering; kollegialt lärande; kompetensutveckling; likvärdig utbildning; specialpedagogens roll; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka ramfaktorer som påverkat pedagoger och specialpedagoger i implementeringen av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Metoden för studien var en kvalitativ metod med öppna enkätfrågor. Respondenterna i studien var åtta pedagoger och tre specialpedagoger. LÄS MER

  3. 3. Hur ska alla lyckas? : En studie om metoder och arbetssätt för att förebygga läs- och skrivsvårigheter för barn i år F-3

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Österlund; Carina Jonasson; [2020]
    Nyckelord :Kartläggning; screeningtest; läs-och skrivsvårigheter; proaktiv undervisning; förebyggande undervisning; specialpedagogik; språkutveckling; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur pedagoger från F-3 kartlägger och arbetar förebyggande med läs- och skrivsvårigheter i skolan.  Enkätfrågor skickades till rektorer i 12 kommuner i Kalmar län och det kom in 34 enkätsvar. Frågeställningarna tog upp vilka tidiga insatser och vilket material som används i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. "Vi ställer aldrig ens frågan" : Hur pedagoger och skolledare identifierar och vägleder särskilt begåvade elever i svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mats Svensson; [2018]
    Nyckelord :särbegåvade elever; svenska; gymnasiet; utmaningar; svårigheter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att dels studera om och hur gymnasielärare identifierar och arbetar med särbegåvade elever i svenska och dels hur skolledare stödjer både lärare och elever i frågan. I studien har tre svensklärare och tre skolledare intervjuats och och 26 svensklärare har svarat på enkätfrågor. LÄS MER

  5. 5. Tvåspråkiga elevers språkutveckling : En intervjustudie om hur tvåspråkiga barns språkutveckling ser ut i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Morsall Ali Koista; [2018]
    Nyckelord :bilingual; language development; Mother tongue; school; Modersmål; skola; språkutveckling; tvåspråkig;

    Sammanfattning : Sverige är idag ett mångkulturellt samhälle, där många är flerspråkiga. Skolan blir därför en central plats där många språk möts samt en plats där de ska lära sig ett annat språk. LÄS MER