Sökning: "entreprenöriellt lärande på fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden entreprenöriellt lärande på fritidshem.

  1. 1. Entreprenöriellt lärande på fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete om hur begreppet entreprenörskap kan synas på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Joanna Burns; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Entrepreneur; entrepreneurial learning; extended school leisure time center; school; pupil; activities; play; motivation; curiosity; initiative; cooperation; communication; responsibility; Entreprenör; entreprenöriellt lärande; fritidshem; skola; elev; aktiviteter; fri lek; motivation; nyfikenhet; kreativitet; självtillit; initiativtagande; samarbete; kommunikation; ansvarstagande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till en ökad förståelse för hur de entreprenöriella förmågorna kreativitet, nyfikenhet, initiativtagande, relationsskapande, samarbete och kommunikation kan framträda under planerade aktiviteter på fritidshemmet. På två olika fritidshemsavdelningar iscensätts tre olika aktiviteter som vidareutvecklas utifrån elever och lärares olika intressen. LÄS MER

  2. 2. Det entreprenöriella lärandet på fritidshemmet. : En kvalitativ studie om hur lärare på fritidshemmet didaktiskt arbetar med det entreprenöriella lärandet, med fokus på de sociala förmågorna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nina Andersson; [2019]
    Nyckelord :Entreprenöriellt lärande; didaktik; sociala förmågor;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare på fritidshemmet arbetar didaktiskt med det entreprenöriellt lärande, med fokus på de sociala förmågorna. Istudien deltog fyra legitimerade lärare på fritidshem. Studiens resultat visar attlärarnas tolkningoch kunskap av entreprenörskap/ entreprenöriellt lärande är skiftande. LÄS MER

  3. 3. Entreprenöriell pedagogik i fritidshem : ”Från delaktighet till värdeskapande”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Åsa Johansson; [2018]
    Nyckelord :Entreprenöriell pedagogik; entreprenöriellt lärande; entreprenöriella kompetenser; värdeskapande lärande; fritidshem;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien har varit att belysa olika perspektiv på vad entreprenöriell pedagogik i fritidshem kan innefatta samt hur lärare och elever upplever arbetet. För att klargöra olika perspektiv har undersökningen bestått av intervjuer med tre lärare och åtta elever i fritidshem. LÄS MER

  4. 4. Det entreprenöriella fritidshemmet - ett långsiktigt lärande : En kvalitativ studie om hur några fritidslärare förhåller sig till entreprenöriellt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Annie Steen; Josefine Eriksson; [2017]
    Nyckelord :skola; entreprenörskap; entreprenöriell; företagsam; lärande; förmåga; fritidshem; fritidslärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur några fritidslärare talar om begreppet entreprenöriellt lärande samt hur de talar om hur de kan främja entreprenöriella förmågor hos eleverna vilket även motsvarar studiens frågeställningar. Studien är en kvalitativ undersökning där två intervjuer gjordes med verksamma fritidslärare som vi fick kontakt med genom vår verksamhetsförlagda utbildning. LÄS MER

  5. 5. Entreprenöriellt lärande : En fenomenologisk studie om pedagogers uppfattningar av entreprenöriellt lärande i skola och fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emmy Naess; Melinda Sjölander; [2016]
    Nyckelord :Entrepreneurial learning; entrepreneurship; phenomenology; educator; compulsory school; school-age educare; Entreprenöriellt lärande; entreprenörskap; fenomenologi; grundskola; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger uppfattar entreprenöriellt lärande i grundskola och fritidshem.  Anledningen till att vi valt att forska kring pedagogers uppfattningar och erfarenheter om entreprenörskap och entreprenöriellt lärande, som också är vårt syfte med studien, är att vi läst i styrdokument att det är viktigt att arbeta med entreprenöriella förmågor i skolan men inte erfarit hur ett sådant arbete kan se ut eller märkt av att andra skolor arbetar med det. LÄS MER