Sökning: "entreprenöriellt lärande som pedagogiskt arbetssätt"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden entreprenöriellt lärande som pedagogiskt arbetssätt.

  1. 1. Entreprenöriellt lärande, Ett pedagogiskt förhållningssätt eller politiskt verktyg?

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2012]
    Nyckelord :Entreprenörskap; entreprenöriellt lärande; företag;

    Sammanfattning : Vi arbetar båda två som lärare på samma gymnasieskola och började spåna på idén med vår uppsats ungefär samtidigt som det blev allt tydligare för oss att implementeringen av Entreprenöriellt lärande på vår arbetsplats de facto höll på att bli en verklighet. Trots diverse studiedagar med utbildning i hur vi skall ta oss an detta nya arbetsätt kände vi oss en aning förvirrade över vad begreppen egentligen betyder och innebär för oss i vårt arbete som pedagoger. LÄS MER

  2. 2. Integrering av entreprenörskap i undervisningen vid gymansieskolans Handels- och administrationsprogram

    M1-uppsats, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Carmen Lara Johnsson; [2012]
    Nyckelord :entrepreneurship; learning processes; high school education; entreprenörskap; lärande processer; gymnasieutbildning;

    Sammanfattning : Abstract En ny gymnasiereform genomfördes 2011, och de nya styrdokumenten visar att entreprenörskap ska genomsyra all undervisning i gymnasieskolan. När det nu har gått ett läsår är det av stort intresse att följa upp detta. LÄS MER

  3. 3. ”E-lärande” som pedagogiskt arbetssätt? : En intervjustudie om lärares syn på arbetsformer för entreprenöriellt lärande.

    Magister-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Anna Johansson; [2011]
    Nyckelord :Arbetsformer; entreprenörskap; entreprenöriella egenskaper; entreprenöriellt lärande; kreativitetskapande; pedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolans tidigare år 2011 uppmanar personalen i skolan att utveckla ett entreprenöriellt förhållningssätt hos eleverna.  Skolverket menar att entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom hela skolan och förutsättningen är att lärarna är bekväma med begrepp som entreprenörskap och entreprenöriellt lärande. LÄS MER