Sökning: "entreprenöriellt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden entreprenöriellt lärande.

  1. 1. Entreprenörskap på ekonomiprogrammet : - en jämförande studie av hur tre gymnasieskolor realiserar praktiskt företagande på ett teoretiskt program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gustafsson Maria; [2023]
    Nyckelord :Företagsekonomi; entreprenörskap; praktiskt företagande; handlingskraft; bollplank; coach och process.;

    Sammanfattning : Dagens samhälle står inför en stor utmaning att möta det entreprenöriella behovet av drivkrafter som för svenskt näringsliv framåt. Skolverket (2022b) beskriver vikten av en entreprenöriellt präglad skola som ger elever möjlighet till kreativitet och skapande. LÄS MER

  2. 2. Entreprenöriellt lärande i skolan – En intervjustudie om hur lärare upplever entreprenöriellt lärande i ett marknads- och målstyrt skolsystem

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Klara Olsson; [2022-02-23]
    Nyckelord :entreprenöriellt lärande; marknadsstyrning; målstyrning; kunskap; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sex lärare ser på entreprenöriellt lärande i deras undervisning, vad begreppet innefattar och hur de uppfattar implementeringen. Studien har även avsett undersöka lärarnas syn på huruvida implementeringen kan påverka elevers inlärning, samt om de anser att entreprenöriellt lärande är förenligt med skolans bedömnings- och övriga bildningsuppdrag. LÄS MER

  3. 3. Förskolans fysiska lärmiljöer : En studie om förskollärares uppfattningar om den fysiskalärmiljöns betydelse för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Belinda Johnsson; Lisa Nilsson; [2022]
    Nyckelord :entreprenöriellt lärande; förskolans fysiska lärmiljö; förskollärares uppfattningar; möjligheter och begränsningar; space syntax;

    Sammanfattning : I inledningen lyfter vi barns förutsättningar för utveckling och lärande samt hur barns så kallad livsmiljö i förskolan kan bli, beroende på hur förskollärares syn på den sociala och fysiska lärmiljön ser ut och hur de två samspelar med varandra. Litteratur och artiklar kopplat till studiens innehåll samt resultatet av intervjuer med förskollärare utgör den här studiens huvudsakliga källor. LÄS MER

  4. 4. ”Vi kunde nästan inte ens uttala ordet entreprenöriellt lärande” : En kvalitativ intervjustudie om hur uppdraget att främja entreprenörskap uppfattas och realiseras inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hellberg Lisela; [2022]
    Nyckelord :Entreprenörskap; entreprenöriellt lärande; undervisning; svenskämnet; svenskämneskonstruktioner;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur uppdraget att främja entreprenörskap kan realiseras inom svenskämnets konstruktioner. Syftet är även att öka kunskapen om svensklärares uppfattning och erfarenhet av uppdraget i relation till svenskundervisning. LÄS MER

  5. 5. Entreprenöriellt lärande på fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete om hur begreppet entreprenörskap kan synas på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Joanna Burns; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Entrepreneur; entrepreneurial learning; extended school leisure time center; school; pupil; activities; play; motivation; curiosity; initiative; cooperation; communication; responsibility; Entreprenör; entreprenöriellt lärande; fritidshem; skola; elev; aktiviteter; fri lek; motivation; nyfikenhet; kreativitet; självtillit; initiativtagande; samarbete; kommunikation; ansvarstagande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till en ökad förståelse för hur de entreprenöriella förmågorna kreativitet, nyfikenhet, initiativtagande, relationsskapande, samarbete och kommunikation kan framträda under planerade aktiviteter på fritidshemmet. På två olika fritidshemsavdelningar iscensätts tre olika aktiviteter som vidareutvecklas utifrån elever och lärares olika intressen. LÄS MER