Sökning: "estetik och estetiska uttrycksformer"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden estetik och estetiska uttrycksformer.

  1. 1. ”Man behöver belysa ämnen för att kunna höja dem” En aktionsforskningsstudie om vilka kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som kan utvecklas genom kollegialt lärande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Lundgren; Matilda Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; utvecklingsarbete; förskola; kollegiala samtal; estetiska uttrycksformer; estetik; didaktik; professionsutveckling; reflektion;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka vilka didaktiska kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som uppmärksammas, utvecklas och konstrueras i kollegiala samtal tillsammans med pedagoger i förskolan. Teori: Utvecklingsarbetet har sin bärande teorigrund utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv men också med inslag från didaktikens ramverk. LÄS MER

  2. 2. "Barnen behöver få möta de estetiska ämnena så ofta som möjligt" : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ebba Berg; Jessica Krüger; [2024]
    Nyckelord :Förskollärare; uppfattningar; estetik; estetiska lärprocesser; estetiska ämnen; estetiska uttrycksformer; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av estetiska lärprocesser samt deras arbete med det i förskolans verksamhet. Denna kvalitativa studie har utgått från en fenomenografisk ansats samt utvecklingspedagogik som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kler Moo; Sebastian Wojahn; [2023]
    Nyckelord :didactics; preschool; music; teaching; aesthetics; subject; method; didaktik; förskollärare; förskola; musik; undervisning; estetik; uttrycksform; ämne; metod;

    Sammanfattning : Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. LÄS MER

  4. 4. Estetiska uttrycksformer som metod och innehåll i förskolan : en systematisk forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Andreasson; Linnéa Björklund; [2023]
    Nyckelord :barns agency; estetiska läroprocesser; estetiska transformationer; estetiska uttrycksformer; förskola; multimodalitet; systematisk forskningssammanställning;

    Sammanfattning : I denna systematiska forskningssammanställning lyfts estetiska uttrycksformer i relation till Barnkonventionen artikel 13 och 31 samt Lpfö 18. Problematisering sker kring formuleringeni Lpfö 18 om att estetik ska vara både metod och innehåll i förskolan och komplexiteten det innebär för förskollärares uppdrag. LÄS MER

  5. 5. Hur gynnas barns utveckling och lärande av estetiska uttrycksformer? : En studie om förskollärares uppfattningar av estetiska uttrycksformer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Holmquist; Petra Ekenborg; [2022]
    Nyckelord :Aesthetics; learning; learning environments; teaching and atmosphere.; Atmosfär; estetik; lärande; lärmiljöer och undervisning.;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to increase knowledge about how preschool teachers support children's development and learning through the aesthetic forms of expression in preschool education. We chose to use a qualitative study with a phenomenographic methodological approach and this method is based on interviews in a semi-structured form. LÄS MER