Sökning: "estetiskt gymnasium"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden estetiskt gymnasium.

  1. 1. Kreativa processer i undervisning : Gymnasieelevers reflektioner kring kreativa processer och inre motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Alexander Kronbrink; [2022]
    Nyckelord :pedagogik; kreativa processer; motivation; flow; improvisation; ensemble; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra med mer kunskap om hur gymnasieelever uppfattar relationen mellan kreativa processer och inre motivation i ensemblespel. I studien användes en kvalitativ metod, bestående av två observationer och en fokusgruppintervju med en ensemble i årskurs tre på ett estetiskt gymnasium. LÄS MER

  2. 2. Personligt-, konstnärligt-, musikaliskt eller unikt uttryck? En aktionsstudie på ett estetiskt program, hur kommunikation kring kunskapskravet rörande personligt uttryck kan underlättas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Herman Danielsson; [2022]
    Nyckelord :Personligt uttryck; Musik; Sång; Bedömning; Gymnasium; Personal expression; Music; Singing; Assessment; Highschool; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay is a qualitative action study that through interviews studies how teachers and students in an aesthetics program in highschool defines and thinks about the term “personal expression” and what the student should do to meet the expectations for fulfilling the requirements concerning that particular grade. The purpose is to increase the knowledge about what differences and similarities there are, learn about the students perspective and suggest pedagogical actions based on the results that can favor the communication about the assessment between students and teacher. LÄS MER

  3. 3. Är det ens ensemble? En kvantitativ och kvalitativ studie om ensembleundervisning på distans ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Otto Johansson; [2021]
    Nyckelord :Distansundervisning; Elevperspektiv; Gymnasium; Motivation; Musikundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Distance education; Music education; Remote learning; Student perspective; Educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : During the Covid-19 pandemic, all Swedish high schools had to shift their education to distance learning, which led to new challenges for both teachers and students. The aim of this study is to increase the knowledge about students’ perspective of distance ensemble education. LÄS MER

  4. 4. Musiklärares motivation. Om musiklärares drivkrafter och attityder till det egna yrket, didaktisk verksamhet och alternativa karriärmål som musiker.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Fredrik Lidin; [2019-08-26]
    Nyckelord :self-determination theory; motivation; musiklärare; gymnasiet; estetiskt program; undervisning; musiker;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks vilka egenskaper som kännetecknar musiklärares motivation till det egna yrket. Hur påverkas motivationen till musikläraryrket av alternativa karriärmål som musiker, och hur påverkar motivationen till det egna yrket inställningen till undervisning? De 91 deltagarna är musiklärare på svenska gymnasium med estetiskt program. LÄS MER

  5. 5. Engagemang och material i elgitarrundervisning : En undersökning av elgitarrlärares upplevelse av engagemang i relation till undervisningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sebastian Nylin; Viktor Hoas; [2019]
    Nyckelord :Engagemang; gitarrlärare; grundad teori; lektionsmaterial; kvalitativ forskningsintervju; digitala verktyg; individualisering;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks det hur sex stycken elgitarrlärare på estetiskt gymnasium jobbar med engagemang i förhållande till lektionsmaterial. Syftet är att få kunskap om hur gitarrlärare på gymnasiet arbetar med lektionsmaterial för att stimulera elevens engagemang. LÄS MER