Sökning: "ethos-logos-pathos"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet ethos-logos-pathos.

  1. 1. Rhetorical strategies in sustainability disclosure: a multiple case study on rhetorical strategies in sustainability disclosures: ethos, logos, pathos

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Mian Wu; Xinhui Li; [2021]
    Nyckelord :Sustainability disclosure; Rhetorical strategy; Sustainability dimension; Discourse;

    Sammanfattning : This thesis examines how companies portray themselves as sustainable and respond to stakeholders' sustainability concerns using rhetorical strategies. Drawing on rhetorical theory with a focus on Aristotle's rhetorical appeals to ethos (credibility), logos (reason), and pathos (emotion), we analyze five European companies' sustainability disclosures and investigate rhetorical strategies used in five sustainability dimensions. LÄS MER

  2. 2. HUR KOMMUNICERAR MYNDIGHETER UNDER KRIS? En retorisk analys av Svenska kraftnäts kriskommunikation vintern 2019

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Nils Jobring; [2019-09-25]
    Nyckelord :Retorik; Svenska kraftnät; kriskommunikation; förtroendekris; appellformerna; ethos; logos; pathos; imagereparerande strategier;

    Sammanfattning : Syfte: Att utifrån retoriska perspektiv undersöka Svenska kraftnäts kriskommunikation under januari-februari 2019. Teori: De retoriska appellformerna (ethos, logos, pathos) och imagereparerande strategier. LÄS MER

  3. 3. "Viktigt meddelande till Sveriges invånare" - Hur påverkas du? : En kvalitativ retorisk textanalys av MSB:s informationsbroschyr Om krisen eller kriget kommer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Felicia Lindholm; Rebecka Welander; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på myndigheters kommunikation till medborgarna i Sverige. Specifikt studeras informationsbroschyren Om krisen eller kriget kommer som myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har producerat på uppdrag från regeringen. LÄS MER

  4. 4. Den medvetna och motsägelsefulla influencern: En kvalitativ studie av influencers framställning i förhållande till resande och miljömedvetenhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Caroline Rosenlund; Karin Thorén; [2019]
    Nyckelord :influencer marketing; influencers; impression management; retorik i sociala medier; ethos; logos; pathos; stilfigurer; självbefrämjande; assistanssökande; rhetorics on social media; figures of speech; self-promoting; Social Sciences;

    Sammanfattning : Influencer marketing är en marknadsföringsmetod vars utveckling skett i explosionsartad framfart till följd av den moderna digitaliseringen. Studien syftar till att undersöka och analysera influencers självframställning inom denna omåttligt populära marknadsföringsform. LÄS MER

  5. 5. Den retoriska verktygslådan : En fallstudie kring socialdemokratiska partiledares användning av retoriska verktyg för att tala och berätta

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Ida Andersson; Besarta Jusufi; [2017]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; retorik; partiledare; Socialdemokraterna; retoriska verktyg; stilifigurer;

    Sammanfattning : Syfte: Få en förståelse kring hur politiker använder sig av retoriska strategier och verktyg för at.t förmedla ett budskap. Metod Kvalitativa retoriska analyser av ett tal vardera från fem socialdemokratiska partiledare. LÄS MER