Sökning: "etik i forskning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden etik i forskning i skolan.

  1. 1. From Support to Disruption : Highlighting the discrepancy between user needs, current AI offerings and research focus for professional video creators, a situated user study.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sietse van den Nieuwenhuijzen; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Video Production; User-Centered Design; AI Ethics; Generative AI; Artificiell Intelligens; Videoproduktion; Användarcentrerad Design; AI-etik; Generativ AI;

    Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) has the potential to transform various industries, including the creative industry [1]. The potential disruption is facilitated by technology-driven products, with these products it is increasingly important to keep user goals, behaviour and needs at the centre during the development and designing phase. LÄS MER

  2. 2. Ethical Use of Persuasive Technology in Financial Products and/or Services : An Investigation of what Ethical Factors Financial Institutes Need to Recognise if they Consider using Persuasive Technology in their Services and/or Products

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Marie Guldevall; [2022]
    Nyckelord :Persuasive Technology; Ethics; Ethical banking; Financial Services;

    Sammanfattning : Ethics is an important issue in persuasive technology. Previous research indicates that the application areas for persuasive technology are many with evidence for use in health, education, e-commerce, and social media, which has further led to deeper research on ethics in these areas. LÄS MER

  3. 3. Lärares resonemang kring värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Chitra Abel; Amalia Parmlöv; [2022]
    Nyckelord :Values Education; Teacher; Views; Experiences; Religious Education; Ethics; Värdegrundsarbete; lärare; upplevelser; synsätt; religionskunskap; etik;

    Sammanfattning : Med vår litteraturöversikt ämnar vi skapa en övergripande bild över lärares resonemang kring värdegrundsarbete. Och belysa religionskunskapsämnets roll för detta arbete. Skolan ska förmedla demokratiska värden och fostra goda samhällsmedborgare. Hur och när detta ska göras framgår, för lärarna, inte lika tydligt. LÄS MER

  4. 4. Managing a digital transformation : A case study of digitizing functional operations in a sociotechnical system

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Erik Flodmark; Carl Sävendahl; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; digital transformation; cognitive systems engineering; cognitive work analysis; work domain analysis; clinical studies; healthcare; sociotechnical system; contract management; Digitalisering; digital transformation; cognitive systems engineering; cognitive work analysis; work domain analysis; kliniska studier; hälso- och sjukvård; sociotekniska system; kontraktadministration;

    Sammanfattning : Sweden has the ambition to be the world leading country leveraging the opportunities of digitalization in the healthcare sector. In parallel, the Swedish Research Council highlights that conducting more clinical studies is essential to improve the healthcare. LÄS MER

  5. 5. 42 : En analys av livsmening och meningsskapande i läroböcker för ämnet religionskunskap i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskap

    Författare :Veronika Dahl; [2021]
    Nyckelord :livsåskådning; läroboksanalys; religionsdidaktik; religionsundervisning; världssyn; religiös; sekulär;

    Sammanfattning : Religionskunskap är ett gymnasiegemensammt ämne som alla elever i den svenska gymnasieskolan läser. Med utgångspunkt i den sekulära samhällsutvecklingen i Sverige har också skolan utvecklats i en sekulär riktning. LÄS MER