Sökning: "etik och hållbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden etik och hållbarhet.

  1. 1. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors strategier för att hantera etiska dilemman inom palliativ vård : En integrerad sammanställning av kvalitativ forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Elin Larsson; Josefin Kjellson; [2024]
    Nyckelord :Ethical Dilemmas; Ethical issues; Nurse; Palliative care; Strategies; etiska dilemma; sjuksköterska; palliativ vård; strategier;

    Sammanfattning : Background Ethical dilemmas in palliative care is a common issue for nurses to handle. Nurses have the responsibility to provide care that is in the best interest for the patient and to enhance the quality of life in the end-of-life stage. Dilemmas occur when differing opinions exist about what is in the best interest for the patient. LÄS MER

  3. 3. Analys av Martin Hägglunds kristendomskritik : Prövning av kritikens hållbarhet genom en rekonstruktion av de livsåskådningsmässiga förutsättningarna och premisserna för hans kristendomstolkning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Etik och religionsfilosofi

    Författare :Håkan Toll; [2023]
    Nyckelord :Ateism; existentialism; kristendom; livsåskådningsforskning; materialism; naturalism; teism;

    Sammanfattning : Martin Hägglunds kristendomstolkning i boken Vårt enda liv analyseras och jämförs med teologen och existentialisten Paul Tillichs kristendom uttryckt i boken The Courage to be. Frågan om vilka livsåskådningsförutsättningar och premisser som ligger till grund för Hägglunds religionskritik och frågan om hans kritik är rationellt berättigad behandlas. LÄS MER

  4. 4. Convicted marketing content containing sexual depiction : An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Elin Månsson; Gülay Edin; [2023]
    Nyckelord :Social media marketing; content analysis; sexual marketing; gender discrimination; scandals in marketing; Marknadsföring i sociala medier; innehållsanalys; sexuell marknadsföring; könsdiskriminering; skandaler inom marknadsföring;

    Sammanfattning : Title: Marketing content containing sexual depiction.- An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence. LÄS MER

  5. 5. Value Sensitive Future of Persuasive Technology in Retail : Multi-Stakeholder Approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dominika Grossova; [2023]
    Nyckelord :persuasive technology; value sensitive design; ethics in HCI; multi-stakeholder appraoch; artificial intelligence; retail; övertygande teknologi; värdekänslig design; etik i HCI; flerpartsperspektiv; artificiell intelligens; detaljhandel;

    Sammanfattning : Persuasive technology is becoming increasingly prevalent in the retail industry, often to influence customer behaviours and increase sales. This study explores multi-stakeholder perspectives on the values, ethical considerations, and possible risks associated with the implementation of such persuasive technologies. LÄS MER