Sökning: "etikettdesign"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet etikettdesign.

  1. 1. Beer and design, a tasteful combination - Creating a conceptual and visual design for beer labels to reach a new target audience

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ellinore Johansson; Adrian Svensson; [2023]
    Nyckelord :Öl; grafisk design; etikettdesign; förpackningsdesign; etikett; öletikett; design.;

    Sammanfattning : Ölbranschen genomgår just nu en stor förändring och ölkonsumtionen kopplas allt mer till image när målgrupper blir medvetna om varumärken och i sin tur deras grafiska design. Bryggeriet och således varumärket Nils Oscar stöter på utmaningar när deras målgrupp blir äldre och marknadens nya målgrupp inte vill köpa deras produkter på grund av dess etikettdesign. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie omsegmentering och öletiketter : Okonventionella öletiketter– vilka ingår i målgruppen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Sanna Andersson; Jennifer Jounot; [2020]
    Nyckelord :Beer consumers; beer label; consumer buying decisions; label design; microbrewery; packaging design; research methodology; unconventional design; visual expression; Etikettdesign; forskningsmetodik; förpackningsdesign; konsumentens köpbeslut; mikrobryggeri; okonventionell design; visuellt uttryck; öletiketter; ölkonsumenter;

    Sammanfattning : Idag finns ett stort utbud av varumärken och ölsorter på Systembolaget och detblir allt viktigare att synas bland alla konkurrenter i butikshyllan. I takt med attkonkurrensen ökar räcker det inte längre att enbart kunna distribuera ett gott öl,även paketeringen behöver vara intressant och trovärdig. LÄS MER

  3. 3. Öletikettens inflytande påkvinnors ölintresse

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Rasmus Öberg; [2017]
    Nyckelord :Beer; Gender; Label; Labeldesign; Etikettdesign; Öletiketter; Ölnormer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka i vilken utsträckning kvinnor påverkas av öletikettens utseende. För att undersöka detta genomfördes en visuell innehållsanalys för att ta fram de vanligaste designelementen från makro- och mikrobryggeriers öletiketter. LÄS MER

  4. 4. Etikettdesign som förmedlar smak

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Petra Gregersen; [2017]
    Nyckelord :vin; etikett; etiketter; vinetikett; etikettdesign; millennials; design; grafisk design; smak; smaktest; vinprovning; wine; label; labels; wine label; label design; millennials; design; graphic design; taste; taste test; wine tasting;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka hur en rödvinsflaskas etikett kan designas för att attrahera målgruppen millennials och samtidigt förmedla vinets smak. För att göra detta gjordes en undersökning av målgruppens preferenser genom en kvantitativ inledande studie, följt av en förstudie som undersökte tidigare studier och även designteori. LÄS MER

  5. 5. Etikettdesign hos framgångsrika alesorter i Sverige från olika produktionsländer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Moa Hjort Westling; Helena Nordström; [2016]
    Nyckelord :ale; design; label; labeldesign; packaging design; ale; design; etikett; etikettdesign; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att kartlägga vilka designfaktorer som främst förekommer på etiketter hos framgångsrika aleproducenter från olika länder, samt undersöka om konsumenter kan urskilja produktionsland endast genom granskning av etiketten. För att undersöka detta genomfördes en visuell innehållsanalys för att ta fram designfaktorer för fem utvalda länder, varefter fem typexempel skapades. LÄS MER