Sökning: "etikundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade ordet etikundervisning.

  1. 16. Sociala mediers relevans i etikundervisningen : En litteraturstudie om hur etiska aspekter i elevers användande av sociala medier kan knytas till religionsdidaktikens etik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Holm; [2017]
    Nyckelord :Sociala medier; etik; etikundervisning; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Inom ramen för ämnet religionsdidaktik för årskurs fyra till sex ingår etik som ett undervisningsmoment. Vad detta moment inbegriper är otydligt och den undervisande läraren har oftast fritt spelrum vad gäller innehållet. LÄS MER

  2. 17. Hashtag: Sociala medier i etikundervisningen : En empirisk studie om hur sociala medier kan bidra till ett undervisningsinnehåll i etikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Holm; [2017]
    Nyckelord :Sociala medier; etikundervisning; etik; religionskunskap; didaktik;

    Sammanfattning : Skolans etikundervisning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla ett etiskt förhållningssätt genom att bland annat diskutera moraliska frågor och etiska teorier. Vad som innehållsmässigt ingår är relativt fritt och läraren har möjlighet att anpassa lektionerna efter vad eleverna anser vara viktigt. LÄS MER

  3. 18. Ett läromedel i Etik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Ernstson; [2017]
    Nyckelord :Diskursanalys; Grundad teori; Textanalys; Utvecklingsarbete; Etikundervisning; Religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att ta fram en kravspecifikation till ett läromedel i Etik till gymnasieskolans ämne Religionskunskap. Teorin är att en litteratur- och diskursanalys på olika texter såsom styrdokument, kurslitteraturlistor, rekommendationer från skolverket och framvaskat material ska kunna bidra med idéer till hur ett sådant läromedel kan utformas med avseende på form och funktion. LÄS MER

  4. 19. Vad är etisk kompetens? : En undersökning om fenomenet etisk kompetens och skönlitteraturens roll i etikundervisningen.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Bjuvgård; [2016]
    Nyckelord :etikdidaktik; etisk kompetens; skönlitteratur; läsning; etikundervisning; etik;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate what the phenomenon of ethical competence can mean and what function reading of fiction might mean for the development of ethical competence. Furthermore, it has also discussed what conclusions one can draw from this for ethics education in the religious studies subject. LÄS MER

  5. 20. Ensamhet och hjärtan av sten : En studie om moralisk utveckling, etikundervisning och Astrid Lindgrens böcker

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Strandh Josephine; [2016]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; Lawrence Kohlberg; moral development; teaching; identity; Astrid Lindgren; Lawrence Kohlberg; moralisk utveckling; undervisning; identitet;

    Sammanfattning : This is a study about the following of Astrid Lindgren’s books The Brothers Lionheart and Mio, my son. The purpose of this study is to find out how moral development according to Lawrence Kohlberg’s theory may apply to the books protagonists. I have used a hermeneutic method for the analysis of Lindgren’s books. LÄS MER