Sökning: "examensarbete boksamtal"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden examensarbete boksamtal.

  1. 1. Lärares arbete kring läsning av skönlitteratur i årskurs 3 : Boksamtal, högläsning och tystläsning ur ett finländskt och åländskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Annica Löfroth; Johanna Winqvist; [2023]
    Nyckelord :skönlitteratur; högläsning; tystläsning; boksamtal; stöttning; förståelse; interaktion; årskurs 3; Finland; Åland; Sverige;

    Sammanfattning : I och med vår svenska lärarutbildning i relation till att vi bor i Finland respektive på Åland har vi fått en uppfattning av att boksamtal inte är en aktivitet som används i lika stor utsträckning i Finland och på Åland jämfört med i Sverige. Detta examensarbete syftar till att ta reda på om och hur lärare i Finland och på Åland använder högläsning, tystläsning och boksamtal för att gynna elevers lärande i arbete med skönlitteratur i ämnet svenska i årskurs 3. LÄS MER

  2. 2. Samtal om det lästa i skol- och utbildningsdokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Helen Brandt; Emelie Martinsson; [2021]
    Nyckelord :bedömningsmaterial; boksamtal; litteratursamtal; läsförståelse; samtal om det lästa; skol- och utbildningsdokument; styrdokument; textanalys; yngre elever;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa fördjupad förståelse kring samtal om det lästa och hur dessa beskrivs i skol- och utbildningsdokument för lärare i förskoleklass till årskurs 3. Tidigare forskning kring bok- och litteratursamtal visar att denna undervisningsmetod kan utveckla elevers språk, kunskap och identitet. LÄS MER

  3. 3. ”Jag vill ju att böckerna ska få ungarna att börja prata" : - En studie om hur och med vilka syften lärare arbetar med boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ida Johnn; [2021]
    Nyckelord :Boksamtal; Chambers; En läsande klass; litteraturläsning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur och med vilka syften lärare använder sig av boksamtal i undervisningen. De frågeställningar studien undersöker och besvarar är: Hur, och i vilka sammanhang, arbetar några lärare i årskurs 2 och 3 med boksamtal? Vilken typ av texter väljer läraren?  samt Vilka syften har läraren med boksamtalen?  Studiens teoretiska utgångspunkt är Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Lärares legitimeringar av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jens Lönnaeus; [2021]
    Nyckelord :Legitimering av skönlitteratur; Skönlitteratur i skolan; läsa i skolan;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker jag hur lärare i svenskämnet i årskurs 7-9 legitimerar användandet av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang. Detta gör jag genom en kvalitativ undersökning, i vilken jag intervjuar fyra olika aktiva svensklärare på högstadieskolor i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Lärares högläsning : lärares strategiska val före, under och efter högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Johansson; Tove Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; literacy; planering; lärarperspektiv; didaktiska val; boksamtal; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka strategiska högläsningsval lärare i årskurs 1–3 gör före, under och efter högläsning. Vi har utgått från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER