Sökning: "examensarbete förskolan ikt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden examensarbete förskolan ikt.

  1. 1. “För att vi har hört att den skulle vara så bra” : En studie om hur förskollärare resonerar kring pedagogisk användning av appar i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolin Andersson; Sarah Molgaard; [2020]
    Nyckelord :applikationer; förskola; pedagogisk användning; ikt;

    Sammanfattning : I förskolan har digital kompetens och digitala verktyg fått en större roll. I den nya Läroplan för förskolan (Lpfö 2018, s. 15) anges det att förskollärare har fått ett tydligare ansvar att använda digitala verktyg som kan stimulera barns utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. "Det får ju inte vara Candy Crush" : En intervjustudie om förskollärares val av applikationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Kalles; Marie Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Applikationer; förskola; förskollärare; IKT; surfplatta;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka innehåll och urval av applikationer i förskolan samt vilket syfte förskollärare har med sina val av applikationer. Frågeställningarna i studien berör vilka applikationer som används på förskolan och hur de är utformade och designade, hur urval av applikationer sker samt syftet bakom urvalen. LÄS MER

  3. 3. ”Dessa bekymmer har vi inte längre” : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser kring pedagogisk dokumentation med hjälp av pekplattan i förskolan ur ett fenomenologiskt perspektiv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofie Bäckström; Andersson Malin; [2015]
    Nyckelord :ICT; pedagogical documentation; digital tablets; IKT; pedagogisk dokumentation; den digitala pekplattan;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to describe and increase the understanding of preschool teachers´ experiences regarding pedagogical documentation with digital tablets. The focus of the study was to reveal how the digital tablets are used for pedagogical documentation. LÄS MER

  4. 4. Teknik i förskolan: En diskursteoretisk analys av begreppet teknik.

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :Förskolan; Förskolelyftet; Pedagogisk kurslitterat;

    Sammanfattning : AbstractDetta examensarbete behandlar teknik i förskolan. Vi upplever att teknik inte får det utrymmei förskolan som läroplanen för förskolan anger. Det kan bero på att teknik är relativt nyttinslag i förskolan. LÄS MER

  5. 5. PIM -Snack eller verkstad? En kvalitativ studie om förskollärares syn på PIM- kompetensen (Praktisk IT- och Mediekompetens) och om den kommer till uttryck i deras yrkesutövande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Maja Björnell; [2012-02-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel PIM- Snack eller verkstad? En kvalitativ studie om förskollärares syn på PIM- kompetensen och om den kommer till uttryck i deras yrkesutövande. Författare Maja Björnell Handledare Jan Strid Uppdragsgivare Lärarutbildningsnämnden och Göteborgs Universitet Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Institution Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG Sidantal 41 (exklusive bilagor) Antal ord 16 843 Syfte Syftet med studien är att undersöka förskollärares syn på PIM- kompetensen och om den kommer till uttryck i deras yrkesutövande. LÄS MER