Sökning: "examensarbete förskollärare sociokulturellt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden examensarbete förskollärare sociokulturellt perspektiv.

  1. 1. Lek och lärande : Konkurrerar eller stimulerar de varandra?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Svennebäck; Therese Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Lek; lärande; utveckling; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskapen om hur förskollärare anser att barns lek och lärande påverkar varandra i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv med fokus på mediering, kulturella redskap, mer kompetenta personer samt den närmaste utvecklingszonen. Frågor som arbetet ämnar besvara är hur sker barns lärande i lek enligt förskollärare? Samt om och i så fall vilka indikationer kan förskollärare identifiera som tyder på att barns lärande stimulerar lek? Studien är en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Barns rörelse i förskolan : Förskollärares syn på fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Flink; Ida Mörk; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; förskollärare; faktorer och miljöer.;

    Sammanfattning : Att förskolan erbjuder och skapar tillfällen och miljöer där förutsättningar för fysisk aktivitet ges till barnen är viktigt. Detta med tanke på att barn blir alltmer stillasittande. LÄS MER

  3. 3. Alla barn är flerspråkiga!  En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och förutsättningar för flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Muna Bashir Abshir; Farhio Yusuf Nur; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskollärare; Förskolan; Transspråkande; Modersmål.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärarnas förhållningssätt och förutsättning i arbetet med flerspråkighet. Empirin har samlats in med hjälp av kvalitativa intervjuer med förskollärare. Intervjuerna genomfördes i två kommuner (Tierp och Husby i Stockholms kommun). LÄS MER

  4. 4. ´´Sång och musik ska vara lustfyllt´´ : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter kring sång och musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Holm; Ida Svarvare Fors; [2021]
    Nyckelord :Förskola; musik; sociokulturellt perspektiv; sång;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om förskollärares erfarenheter av sång och musik i förskolan. Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare resonerar kring barns möjligheter att få uttrycka sig genom sång och musik. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares erfarenheter av digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Denise Thaler; Zerina Cutura; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; läroplanen; förskollärare; ikt; kvantitativ metod; enkätundersökning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Inledning Detta arbete är en studie som undersöker hur de digitala verktygen används i praktiken i förhållande till vad som står i våra styrdokument därtill undersökes hur de verksamma förskollärarna upplever digitala verktyg och vad de har för erfarenheter. Syfte Syftet med vårt examensarbete är att öka förståelsen kring hur de digitala verktygen används i förskolans verksamhet. LÄS MER