Sökning: "examensarbete högskolan Kristianstad"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden examensarbete högskolan Kristianstad.

  1. 1. Skogsbruksskador på fossil åkermark : fältinventering av beviljade föryngringsavverkningar i Kristianstad kommun, Skåne

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Anton Neuwirth; [2021]
    Nyckelord :Landskapsvetenskap; skogsbruk; föryngringsavverkning; fossil åkermark;

    Sammanfattning : Detta examensarbete tar sin utgångspunkt i de beslut som beviljades för föryngringsavverkning med områden av fossil åkermark av Länsstyrelsen Skåne under 2018. En föryngringsavverkning får inte göras utan att man tar hänsyn till natur, forn- och kulturlämningar samt friluftsliv. LÄS MER

  2. 2. Multimodalitet och meningsskapande : användning och kombination av olika resurser i grundskoleelevers sätt att kommunicera

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Kane; Jenny Liljedahl; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; sociosemiotik; modaliteter; semiotiska resurser; semiotiska modaliteter; meningsskapande; det vidgade textbegreppet; literacy; multiliteracies;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi valt att studera och sammanfatta delar av forskningen som utgår ifrån en multimodal teoribildning och ett sociosemiotiskt perspektiv. Examensarbetet utgörs av en fallstudie som innefattar textanalyser. LÄS MER

  3. 3. Att läsa eller hur läsa, det är frågan : en studie kring lässtrategier och deras betydelse för läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Frida Risberg; Johanna Martinsson; [2021]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelse; literacy; undervisning; mellanstadiet; läsning;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi undersökt vad behöriga svensklärare har för uppfattning om begreppet lässtrategi samt hur de undervisar om och använder sig av de olika strategierna i klassrummet. Vår studie utgår ifrån en kvalitativ metod där vi med hjälp av semistrukturerade intervjuer har samlat in fem verksamma lärares uppfattningar om lässtrategiers betydelse för läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. "Jag kan inga fina namn eller speciella uttryck men jag kan berätta hur jag jobbar" : Läsförståelseundervisning i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linn Håkansson; Anna Wernstedt; [2021]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförmåga; läsförståelsestrategier; självreglerat lärande; lärarens kunskaper; läsförståelseundervisning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete gjordes i syfte att undersöka hur lågstadielärare ser på begreppen läsförmåga och läsförståelse samt hur de undervisar för att främja elevers utveckling av läsförståelse. Syftet var också att undersöka vilka metoder och strategier lärarna använder för att utveckla lågstadieelevers läsförståelse samt i densamma undersöka huruvida lärarens kunskaper och uppfattning om läsförståelse påverkar elevers utveckling. LÄS MER

  5. 5. Näringsbelastning i Arkelstorpsviken : Samhällens påverkan på övergödande ämnen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Jacob Osterman; [2021]
    Nyckelord :Arkelstorpsviken; eutrophication; lake; nutrient load; Oppmannasjön; sources of impact; watercourse; Arkelstorpsviken; eutrofiering; näringsbelastning; Oppmannasjön; påverkanskällor; sjö; vattendrag;

    Sammanfattning : Arkelstorpsviken är en sjö i Kristianstads kommun med övergödningsproblematik känd sedan 1970- talet. Flera projekt har drivits under årens lopp i syfte att identifiera och komma till rätta med påverkanskällor. I detta examensarbete har nya provtagningslokaler valts ut för att kunna identifiera ytterligare påverkanskällor. LÄS MER