Sökning: "examensarbete inköpsprocessen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden examensarbete inköpsprocessen.

  1. 1. Estimating Impacts Using LCA in Procurement Processes : A case study for a multinational networking and telecommunications company

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Gustav Westling; [2023]
    Nyckelord :Procurement; Sustainability; Sourcing; Life Cycle Analysis; Life Cycle Assessment; LCA; SCM; Supply Chain Management; Inköp; Hållbarhet; Strategiskt inköp; Livscykelanalys; LCA; SCM; Försörjningskedjehantering; Supply chain-hantering;

    Sammanfattning : This thesis investigates how a company can implement life cycle analysis (LCA) into procurement. The thesis also explores the potential synergies between the LCA and procurement. A single casestudy was utilized for this purpose. It uses LCAs using a simplified methodology, interviews, and a literature review to carry out the study. LÄS MER

  2. 2. Inköp av företagsbilar - påverkar Inbound Marketing? En kvalitativ studie på Inbound Marketing och dess roll i organisatoriska inköp av företagsbilar hos Din Bil i Malmö

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alfred Bytyci; Daniel Ostojic; Sasa Veljkovic; [2020]
    Nyckelord :Inbound Marketing; Bilbranschen; B2B; Digital Marknadsföring; Organisatoriskt Inköp; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Inköp av företagsbilar – påverkar Inbound Marketing? En kvalitativ studie på Inbound Marketing och dess roll i organisatoriska inköp av företagsbilar hos Din Bil i Malmö Seminariedatum: 2020-01-16 Ämne/kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå Författare: Alfred Bytyci, Daniel Ostojic, Sasa Veljkovic Handledare: Annette Cerne Nyckelord: Inbound Marketing, Bilbranschen, B2B, Digital Marknadsföring, Organisatoriskt Inköp Syfte: Mot bakgrund till att den traditionella marknadsföringens genomslagskraft stagnerar belöper sig studiens syfte till att undersöka vilken inverkan marknadsföringsstrategin Inbound Marketing har på den organisatoriska inköpsprocessen av företagsbilar som högengagemangsprodukter. Metod: Studien är kvalitativ med ett hermeneutistiskt fenomenologiskt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Processförbättring initierad av miljölagstiftning : Framtagning och implementering av process för inköp och förbrukningskontroll av kemikalier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Ellen Olovsson; Linnea Rigedal; [2016]
    Nyckelord :Processförbättring; miljölagstiftning; inköpsprocess;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utfördes på ABB Robotics i Västerås som tillverkar industrirobotar. Examensarbetet pågick under tio veckor och initierades då ABB Robotics fått en avvikelse av Västerås Kommun eftersom de inte kunnat redovisa sin förbrukning av kemikalier. LÄS MER

  4. 4. Identifiering av mätetal för att öka effektiviteten inom inköp

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för maskinteknik och naturvetenskap

    Författare :Maria Hall; Sara Henriksen; [2016]
    Nyckelord :Mätetal; effektivisering; inköpsprocess;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är utfört på GKN Aerospace Sweden AB (GAS) i Trollhättan vars syfteär att kartlägga inköpsprocessen och hitta mätetal för att effektivisera processen. Målet är att i slutet av mars 2016 redogöra för om effektiviteten i inköpsprocessen går att mäta. LÄS MER

  5. 5. Tidseffektivisering av inköpsprocessen på Mape Sweden AB

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för maskinteknik och naturvetenskap

    Författare :Annette Quincoses; Malin Andersson; [2015]
    Nyckelord :Time-efficiency; double work; waste; Lean; purchasing; logistic; flow mapping; Tidseffektivisering; dubbelarbete; slöseri; Lean; inköp; logistik; flödeskartläggning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomförts på Mape Sweden AB med syfte att eliminera eller minska icke värdeskapande aktiviteter inom inköpsprocessen. Genom att undersöka hur fö-retaget arbetar med inköp och dess inköpsaktiviteter för verktyg och reservdelar är målet att hitta lösningar som innebär en tidseffektivisering av inköpsprocessen. LÄS MER