Sökning: "examensarbete inom studie-och yrkesvägledning"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden examensarbete inom studie-och yrkesvägledning.

  1. 1. ”Det är ju det hela skolgången syftar till: att förbereda för ett kommande yrkesliv” : ”Det är ju det hela skolgången syftar till: att förbereda för ett kommande yrkesliv”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Christin Sannefur; Ulrika Ring; [2021]
    Nyckelord :study and career guidance; compulsory school; teachers perspective; wide career guidance; studie- och yrkesvägledning; grundskola; lärarperspektiv; vid vägledning;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskola, förskoleklass och fritidshem 2011 står det att skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola kan göra väl underbyggda val av fortsatt utbildning och yrkesinriktning. Forskning inom studie- och yrkesvägledning visar på stora brister hur området integreras i skolan. LÄS MER

  2. 2. UTMANINGAR I ARBETET MED LIKVÄRDIGHET AV STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDNING FÖR ÖKAD VALKOMPETENS : En intervjustudie med studie-och yrkesvägledare i grundskolan omarbetssätt och likvärdighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Lindell; [2021]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; valkompetens; likvärdighet; ungas karriärlärande; social bakgrund; Careership; habitus; Lgr 11; Skolverkets Allmänna råd om arbete med studie- och yrkesvägledning.;

    Sammanfattning : Unga ställs inför ett stort utbud av utbildningar och ett arbetsliv i ständig förändring. Forskning visar att behovet av att stärka ungas valkompetens har ökat. Att välja utbildning, och samtidigt veta vad man vill göra längre fram, är svårt för ungdomar. LÄS MER

  3. 3. Övergången från gymnasiesärskolan till arbetslivet : En kvalitativ studie om hur gymnasiesärskolan arbetar för att förbereda eleverna inför övergången.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annie Holmberg; [2020]
    Nyckelord :arbetsliv; gymnasiesärskolan; samverkan; studie- och yrkesvägledning; utmaningar; övergång;

    Sammanfattning : Forskning har visat att närmare en fjärdedel av alla ungdomar som avslutat sin utbildning inom gymnasiesärskolan står utan arbete, studier eller annan sysselsättning, och att gymnasiesärskolans elever tillhör en av de grupper som möter störst utmaningar vid etablering på arbetsmarknaden. Syftet med detta kvalitativa examensarbete var att bidra med en ökad förståelse kring gymnasiesärskolan arbete med att förbereda sina elever för övergången mot arbetslivet. LÄS MER

  4. 4. Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar : En enkätundersökning om studie- och yrkesvägledaren som en stödjande specialistfunktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Wirell; Angélica Reinholdsson; [2017]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledare; styrdokument; implementering; stöd; närbyråkrat; hela skolans ansvar;

    Sammanfattning : Grundskolans styrdokument argumenterar för kontinuerlig vägledning med ett ansvar på hela skolan. Att detta inte fungerar i praktiken är sedan länge konstaterat, och gapet mellan teori och praktik är ett faktum - ett gap vi ville undersöka närmare. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer i skolans studie- och yrkesvägledning : En jämförelsestudie av vägledningen i Finland och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Lagergren; Tony Valtonen; [2017]
    Nyckelord :karriärkompetens; Sverige; Finland; studie- och yrkesvägledare; studiehandledare; studiehandledning; elevhandledning;

    Sammanfattning : Vi har skrivit vårt examensarbete i syfte att undersöka hur vägledning bedrivs i skolan i Sverige respektive Finland för att se om länderna har någonting att lära av varandra inom området. Vi har tittat på vilka förutsättningar som ges i de bägge länderna att bedriva kvalitativt vägledningsarbete, med andra ord hur studie- och yrkesvägledningen i skolan genomförs för att utveckla elevernas karriärkompetens. LÄS MER