Sökning: "examensarbete lärare hållbar utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden examensarbete lärare hållbar utveckling.

  1. 1. A techno-economical analysis of a solar PV system and a feasibility study for biogas production for cooking – A case study of the Tumaini Open School in Tanzania

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystem

    Författare :Martina Prpic Vucenov; Lovisa Magnusson Ericsson; [2023]
    Nyckelord :electricity demand; electricity services; electricity consumption; electricity load profile; micro off-grid standalone solar system; solar energy; solar optimisation; solar optimization; PV optimisation; battery optimisation; biogas; biogas plants in developing countries; clean cooking; Tabora; Tanzania; school; MFS; Minor Field Study; biofertiliser; biofertilizer; EWB-SWE; Engineers Without Boarders; SDG 3; SDG 7; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en fallstudie av Tumaini Open School för gravida studenter och studerande mödrar i Tabora, Tanzania. Genom den ideella organisationen Ingenjörer utan gränser Sverige genomförde författarna en Minor Field Study i Tanzania för att fastställa efterfrågade eltjänster, det resulterande elbehovet och den maximala dagliga effektkurvan för skolan vid fullskalig verksamhet. LÄS MER

  2. 2. The digital transformation of drama : Learning opportunities and obstacles

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Louise Andersson; [2023]
    Nyckelord :Online drama; Transformative learning; Digital; Hybrid; Emancipatory Education; Sustainability.; Online drama; Transformativt Lärande; Digital; Hybrid; Emancipatorisk Utbildning; Hållbarhet;

    Sammanfattning : The purpose of this master thesis is to increase knowledge of facilitators´ and participants´ learning experiences in online drama. Semi-structured interviews with 14 informants were conducted. After that an analyzation based on Mezirow´s transformative learning theory was carried out. LÄS MER

  3. 3. Diagnostiska test i Biologi för kartläggning av elevers förkunskaper in i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Mitra Chavoshi Alizadeh; [2014]
    Nyckelord :Diagnostiskt test; kartläggning; Biologi; fotosyntes; växthusgaser; evolution; naturligt urval; hållbar utveckling; biologisk mångfald; gymnasieelever; sociokulturellt perspektiv; energi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att kartlägga förkunskaperna i områdena fotosyntes, biologisk mångfald, växthusgaser, energi och hållbar utveckling, samt evolution och naturligt urval hos gymnasieelever som läser ämnet Biologi 1 på det naturvetenskapliga programmet på en gymnasieskola i västra Götaland. Syftet är också att utvärdera betydelsen av diagnostiska test för dessa elever och deras lärare. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i matematikundervisningen : En studie om hur ett utbildningsmaterial som integrerar hållbar utveckling i matematikundervisningen kan utformas

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Linn Sparrenborg; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This master thesis, which has been carried out in collaboration with Fairtrade,investigates how sustainable development can be integrated in the mathematicaldiscipline in the Swedish upper secondary school. The study includedfindings on design and disposition, with sustainability themes relatedto Fairtrade. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i ämnet bild - Tre bildlärares utsagor om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maryam Javidi Rad; [2013]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; bildundervisning; hermeneutik; ämnesintegrering; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbete är att undersöka tre bildlärares förställningar om fenomenet hållbar utveckling samt utforska hur de omsätter detta till en konkret verklighet i klassrummet för elever. Syftet är också att undersöka vilka betydelser begreppet hållbar utveckling har för bildlärarna i deras pedagogiska uppgifter. LÄS MER