Sökning: "examensarbete lärarutbildningen läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden examensarbete lärarutbildningen läsförståelse.

  1. 1. ” … passar alla elever men kanske inte alla lärare.” : En kvalitativ studie om Wittingmetodens relevans och lämplighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Carolina Moberg; [2021]
    Nyckelord :the Witting method; first time learners; phonological awareness; phonemic awareness; phonics; reading comprehension; balanced literacy; early readers; primary school; elementary school; Wittingmetoden; nyinlärning; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; ljudningsmetod; läsförståelse; balanserad läsundervisning; tidiga läsare; årskurs 1–3; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare med erfarenhet av Wittingmetoden beskriver sitt arbete med den samt om det på vetenskaplig grund går att argumentera för användning av metoden. Frågeställningarna är, om och varför lärare med erfarenhet av Wittingmetoden anser den vara lämplig för undervisning i läs- och skrivinlärning i årskurs 1–3 samt om det barn som redan kan läsa med ett visst flyt och förståelse i början av årskurs 1 också har nytta av metoden och i så fall hur. LÄS MER

  2. 2. Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? – En jämförande analys av läromedel i kemi

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Denise Brodin; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractExamensarbete inom lärarutbildningen Titel: Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? –En jämförande analys av läromedel i kemi. Författare: Denise BrodinTermin och år: Vt 2016 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Lena OlssonExaminator: Marie CarlsonRapportnummer: VT16-2480-03 Nyckelord: Läromedel, läromedelsanalys, lättläst, lightbok Sammanfattning Resultaten från senaste PISA-undersökningen, 2012, visar att svenska elevers kunskaper i no-ämnen och läsförståelse sjunkit. LÄS MER

  3. 3. Skillnader och likheter mellan två friskolors arbete med läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helene Ahlgren; Ina Coghlan; [2013]
    Nyckelord :läsförståelse; friskolor; tidiga åren;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka likheter och skillnader mellan två friskolor i arbetet med läsförståelse. Vi ville ta reda på hur lärarna på två friskolor arbetar för att uppfylla kunskapskraven när det gäller läsförståelse, samtidigt ville vi se om lärarna ger eleverna möjlighet att prova olika arbetssätt och arbetsformer när det gäller läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelsestrategier inom svenska och matematik ur ett elev- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Hyll; Pia Witte; [2010]
    Nyckelord :specialpedagogik; svenska; matematik; läsförståelse; läsförståelsemodell; läsförståelsestrategier; lärarperspektiv; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka tankar elever och deras lärare harkring läsförståelse och läsförståelsestrategier. Vi vill undersöka om eleverna harstrategier och vilka dessa är och om det är samma i svenskämnet som imatematikämnet. LÄS MER

  5. 5. En studie av Rydaholmsmetoden som intervention på gymnasiet - utfall och pedagogiska konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Henrik Svensson; Anna Winner; [2010]
    Nyckelord :Avkodning; Läsförståelse; Rydaholmsmetoden; Matteuseffekten; Specialpedagogik; The Simple View of Reading;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka om man kan förbättra avkodningen och därmed öka läshastigheten hos långsamma läsare på gymnasiet genom intervention medRydaholmsmetoden. Syftet är också att undersöka dess användbarhet vid olika typer av läs- och skrivsvårigheter. Undersökningsmetoden är kvantitativ. LÄS MER