Sökning: "examensarbete lärarutbildningen"

Visar resultat 1 - 5 av 680 uppsatser innehållade orden examensarbete lärarutbildningen.

  1. 1. Grupparbete som undervisningsmetod i slöjden : SLÖJDLÄRARES SYN PÅ OCH ERFARENHETER AV KOOPERATIVT LÄRANDE I TEXTILSLÖJD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Boman; [2024]
    Nyckelord :läranderesurser; elevsamarbete; kollaboration; undervisningstradition;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte hur lärare i textilslöjd tillämpar och motiverar kooperativt lärande i sin undervisning. Kooperativt lärande innebär att elever lär tillsammans och av varandra genom att arbeta som en grupp. Studien byggde på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra textilslöjdlärare som arbetar i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. GRAFFITI I GYMNASIESKOLANS BILDUNDERVISNING : Samtidskonsten som inte ges utrymme

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Karl Palleschitz; [2024]
    Nyckelord :Visuell kultur; nolltolerans; ämnestraditioner; stoffträngsel;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att öka förståelsen för graffiti som innehåll i visuell kultur i bildundervisningen. I undersökningen har bildlärare på gymnasiet och graffitimålare intervjuats och jämförelse görs av deras definitioner av vad graffiti egentligen är. LÄS MER

  3. 3. Lärares utsatthet i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Peter Billqvist; Maria Gillgard; Fanny Hansson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; Våld; Galtung; Utsatthet; Hotfulla situationer; Verbalt våld; Fysiskt våld; organiseringen;

    Sammanfattning : I en kvantitativ enkätundersökning med kvalitativa inslag, undersöks fritidspersonalens utsatthet för hot och våld av elever. Detta efter att det har förekommit mycket medierapportering om elever som har utsatt sina lärare för olika typer av våld. Enligt tidigare forskning är lärares utsatthet ett problem internationellt och nationellt. LÄS MER

  4. 4. SLÖJDMATERIALET SOM LÄROMEDEL : En kvantitativ och kvalitativ studie om materialkunskap och undervisning i slöjden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Viktoria Nässlin; [2023]
    Nyckelord :slöjd; materialkännedom; träslag; undervisningsinnehåll; lärande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om materialkunskap och undervisning. Studiens syfte var att få en djupare förståelse hur slöjdlärarna undervisar om trämaterial i slöjdundervisningen samt synliggöra hur eleverna representerar kunskapsområden som materialets ursprung, egenskaper, kvalité och miljöpåverkan. LÄS MER

  5. 5. Portfoliometodik i tanke och praktik : – En studie av ämneslärares och gymnasieelevers erfarenheter av portfolioarbete på en gymnasieskola med estetisk profil.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Bernhard Sandqvist; Johanna Lindgren Örn; [2023]
    Nyckelord :Portfoliometodik; processorientering; målstyrning; gymnasieskola; bildämnet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka förståelsen för ämneslärares och gymnasieelevers erfarenheter av portfolioarbete i bild- och designämnen på en gymnasieskola med estetisk profil. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes med bildlärare och elever på en gymnasieskola med estetisk profil. LÄS MER