Sökning: "examensarbete religion elever"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden examensarbete religion elever.

  1. 1. Inkludering i religionskunskap : Metoder som ökar elevers inkludering i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Nour Alghoul; Mahdi Alshaer; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; gemenskap; religionskunskap; undervisning; interkulturellt; delaktighet; elevberättelser;

    Sammanfattning : I detta examensarbete fokuserar vi på lärarna som undervisar i religionskunskap. Målet med arbetet är att vi skall få en större förståelse för hur lärarna arbetar med inkludering samt att vi skall motivera fler lärare till att arbeta med inkludering i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. ”Jag är själv inte särskilt troende, men jag tycker att religion är viktigt” : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers syn på religionskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Frida Palm; Dilan Rahman; [2022]
    Nyckelord :religionsdidaktik; interkulturalitet; interkulturellt perspektiv; existentiella frågor; livssyn; religionskunskap; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i religionsdidaktik med syfte att beskriva hur gymnasieelever som studerar religionskunskap talar om sin uppfattning om religionsämnet och religionens betydelse för dem. Intervjuerna i studien fokuserade på gymnasieelevernas förväntningar på religion, livsfrågor och undervisning. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie av hur lärare säger sig arbeta för en icke-konfessionell och objektiv religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aia Alsamak; [2022]
    Nyckelord :Religion education; icke-konfessionell; religionsundervisning; kristendom; ateismen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa större förståelse för de didaktiska metoder lärare använder för att forma en i deras mening icke-konfessionell, neutral och objektiv religionsundervisning. Materialet har varit skriftliga intervjuer med nio lärare, dessa intervjuer har undersökts utifrån tidigare forskning och teorier. LÄS MER

  4. 4. Elevinflytande i kursen religionskunskap : Examensarbete i fördjupningsämnet religion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mohamad Ahmadi; [2022]
    Nyckelord :Religionskunskap; inflytande; demokrati; delaktighet; elevinflytande; didaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare förstår begreppet elevinflytande, samt vilka arbetssätt de använder sig utav för att ge elever inflytande. Vidare är syftet att ta reda på vilka uppfattningar lärare har kring att elever involveras i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Inkludering i religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Mirzet Mujkanovic; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; inkluderande undervisning; inkludering; interkulturellt förhållningssätt; likvärdighet;

    Sammanfattning : Följande examensarbete undersöker lärares upplevelser av inkludering i religionsundervisning. Undersökningen baseras på kvalitativ studie, i form av intervjuer med tre ämneslärare som har religion som sitt huvudämne. Studien har sin grund i vetenskapsteorin fenomenologi, som intresserar sig för människors upplevelser. LÄS MER