Sökning: "examensarbete stress i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden examensarbete stress i förskolan.

  1. 1. Stress i förskolan - ökade krav, ökade sjukskrivningar : En textanalys av C-uppsaster om stress i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Mattias Borg; [2022]
    Nyckelord :stress; preschool; preschool teacher; child group size; staff density and curriculum requirements.; stress; förskola; förskollärare; barngruppsstorlek; personaltäthet; läroplanskrav;

    Sammanfattning : The purpose with this qualitative text analysis is to study entire written C-essays in Sweden,about stress published between 2017 and 2022. The essay is gathered from DIVA using thekeywords “stress + förskola” and “förskollärare + stress” and includes 26 essays. LÄS MER

  2. 2. Miljön i förskolan : möjligheter och begränsningar för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sandra Andersson; Frida Rickegård; [2020]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskollärare; förutsättningar; hälsa; kvalitet; lärande; miljö; möjligheter; stress och utveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgår från syftet att lyfta fram faktorer som bidrar till en förbättrad förskolemiljö för barn och vuxna att vistas i, samt gynnar barns utveckling och lärande. Sociokulturell teori utgör examensarbetets teoretiska ramverk, detta för att vi ansåg att teorin speglar vikten av barns interaktioner med andra, såväl barn som vuxna, som kan bidra till utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 3. ”Jag skulle säga att trygghet är A och O för lärande” : En studie om trygghetens betydelse för barns lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Agrell; Katarina Bång; [2019]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; lärande; miljö; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att få ökad kunskap om trygghetens betydelse för barns lärande. I studiens frågeställningar efterfrågas hur personal i förskolan ser på trygghet i relation till lärande, och vilka faktorer som kan påverka barns trygghet. Examensarbetet har förankring i den sociokulturella teorin. LÄS MER

  4. 4. Att planera för kvalitet : Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Matilda Löfkvist; Emilia Zetterberg Ädel; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Löfkvist, M. & Zetterberg Ädel, E. (2017). Att planera för kvalitet – Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Förskola, stress och didaktiska val : En enkätundersökning av förskollärares upplevelser av stressens närvaro i det dagliga arbetet

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Sjögren; [2018]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; didaktik; förskola; förskollärare; läroplan; pedagoger; stress;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar förskollärares upplevda stress och hur denna stress eventuellt påverkar de didaktiska valen i förhållande till läroplanens intentioner. Stress i förskolan är ett väl diskuterat ämne via nyhetssammanhang, sociala medier och det är ett problem som kommer växa sig allt större om vi inte gör något åt det. LÄS MER