Sökning: "examensarbeten barn"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden examensarbeten barn.

  1. 1. Professionens makt : En kritisk diskursanalys om normalitet, avvikelse och tolkningsföreträde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Philip Ternström; [2022]
    Nyckelord :Avvikelse; kritisk diskursanalys; litteraturstudie; neuropsykiatrisk diskurs; normalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ternström, Philip (2022). Professionens makt: en kritisk diskursanalys om tolkningsföreträde, normalitet och avvikelse. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Grammatiska strukturer hos barn i åldrarna 0;9-1;6 år : En kvalitativ utvärdering av steg I i Swe-LARSP

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Hanna Carlsson; Madelene Öhman; [2022]
    Nyckelord :LARSP; Swe-LARSP; barn; grammatiska strukturer; spontantalsanalys; bedömningsmaterial; steg I; språkutveckling; spontantal;

    Sammanfattning : Bakgrund  Language Assessment Remediation and Screening Procedure, LARSP, är ett protokoll som speglar barns typiska språkutveckling och används för att utföra grammatiska bedömningar av barns spontantal. Rosenberg och Mellenius gjorde en svensk anpassning 2016, Swe-LARSP. LÄS MER

  3. 3. Grammatisk utveckling hos barn i åldrarna 3;6-4;0 : En kvalitativ utvärdering av steg VI i Swe-LARSP

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Liv Ronestjärna; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund LARSP är ett material för bedömning av barns grammatiska språkutveckling. En svensk anpassning, Swe-LARSP, gjordes 2016 av Maria Rosenberg och Ingmarie Mellenius. Swe- LARSP behöver utvärderas med empiriska data från barns tal innan materialet kan användas kliniskt. Fyra tidigare examensarbeten har utvärderat steg II-V. LÄS MER

  4. 4. Tidiga grammatiska strukturer hos svenskspråkiga barn : En utvärdering av steg II i Swe-LARSP

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Emelie Sund; [2020]
    Nyckelord :LARSP; Swe-LARSP; barn; svenskspråkiga; grammatik; språkutveckling; spontantal; spontantalsanalys; bedömningsmaterial;

    Sammanfattning : Bakgrund Barns språkliga förmåga kan bedömas genom formella tester och/eller spontantalsanalys. Ett material för att kvalitativt utvärdera barns expressiva grammatiska förmåga genom spontantalsanalys är Language Assessment, Remediation and Screening Procedure, LARSP. LÄS MER

  5. 5. Familjen annorlunda? –en text- och bildanalys av normbrytande familjekonstellationer i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Andrade; Edith Olsson; [2020]
    Nyckelord :Familjekonstellationer; regnbågsfamiljer; barnlitteratur; bilderböcker.;

    Sammanfattning : I vår uppsats analyserar vi regnbågsfamiljer och deras framställning där vi utgår från två bilderböcker: Malins mamma gifter sig med Lisa och Noras pappor ska gifta sig – med varandra!.Syftet med vår uppsats är att undersöka hur familjekonstellationer utanför normen framställs i bilderböcker. LÄS MER