Sökning: "examination lärarutbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden examination lärarutbildning.
1. Mellan kontinuitet och förändring : En studie av läroböckers beskrivning av mellankrigstiden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : This study focuses on change and continuity with the interwar period as the era to examine in the textbooks. The purpose of this study as such, is to see if the textbooks Levande Historia and Capensis on the chapter of the interwar period balance change and continuity. LÄS MER
2. Personlighetstyp och vuxen anknytning som prediktion av copingstrategier
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Individuella skillnader i val av copingstrategier är en viktig del av stresshantering och i förlängningen sannolikheten att drabbas av stressrelaterad ohälsa. Syftet med studien var att predicera copingstrategier utifrån personlighet och vuxen anknytning och att undersöka korrelationer mellan personlighet och vuxen anknytning. LÄS MER
3. Misogyny in the Marshlands : female Characterization in Seamus Heaney’s “Bog Queen” and “Punishment”
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : This essay argues that the depiction of women in Seamus Heaney’s poems “Bog Queen” and “Punishment” results from the male gaze in three ways: the narrative viewpoint, stereotypical characterization, and the objectification of the female body. The following essay analyses the poems through an ecofeminist perspective that enables examination of the female characters as personifications of nature – “Bog Queen” as Mother Earth and the victim of “Punishment” as Nerthus, the fertility goddess. LÄS MER
4. Innehållet och lärarstudenterna : Lärarstudenters innehållsval, examinationsformer och bedömningar under sin verksamhetsförlagda utbildning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Geografiämnet har förändrats kontinuerligt under tiden det varit ett ämne i de svenska skolorna. De ämnen och frågor som varit aktuella i samhället har influerat ämnet och skapat ett tidsenligt innehåll som är tvärvetenskapligt vilket väcker många elevers intresse. LÄS MER
5. Samspel och (sam)tal för (gem)ensamt lärande : En diskursanalys av hur lärarstudenter konstruerar undervisning och lärarkunskap under examination
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Hur lärarutbildning lämpligen organiseras avseende högskole- respektive verksamhetsförlagda studier är under ständig diskussion i såväl policydokument som forskning. För att kunna tala om hur lärarutbildning kan och bör organiseras blir dock ett första steg att klargöra hur lärarstudenter konstruerar undervisning och (lärar-) kunskap inom ramen för lärarutbildning. LÄS MER