Sökning: "examinationer"
Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade ordet examinationer.
1. Coping genom studentlivet: Strategier för att hantera studierelaterad stress.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Universitetsstudenter upplever stress i relation till studierna. Negativ stress kan påverka en individs hälsa. Därför är det av vikt att använda copingstrategier för att hantera stress. LÄS MER
2. Möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativ AI i filosofi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : I detta arbete undersöks och analyseras några möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativa AI-verktyg såsom ChatGPT ur filosofilärarens perspektiv med fokus på filosofiämnet i gymnasieskolan. Bland möjligheterna avhandlas individanpassning av undervisningen och bland utmaningarna källkritik och kritiskt tänkande och hur läraren säkrar tillförlitligheten vid examinationer i ljuset av fenomenet generativ AI. LÄS MER
3. ChatGPT som socialt disruptiv teknologi : En fallstudie om studierektorers inställning till ChatGPT och dess påverkan på utbildning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/InformationssystemSammanfattning : Teknologiutvecklingen av stora språkmodeller har på senaste tiden blivit uppmärksammad genom lanseringen av OpenAI:s ChatGPT. Det har förekommit diskussioner om vad detta innebär för samhället i stort men också hur utbildningen på lärosäten påverkas. LÄS MER
4. Ungdomars studieerfarenheter och upplevda akademisk self-efficacy kopplat till valet att inte plugga vidare
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Att studera vidare på högskola och universitet har blivit en nödvändighet med tanke på den höga konkurrensen på arbetsmarknaden. Denna studies syfte var att undersöka hur ungdomars upplevda akademisk self-efficacy och tidigare studieerfarenhet påverkar valet att ej plugga vidare på universitet eller högskola. LÄS MER
5. ”Man vill ingiva människorna något slags känsla” : - En studie om kritisk pedagogik och etiska förhållningssätt utifrån samhällslärarens roll som förvaltare och underhållare
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Humor, tillsammans med andra etiska förhållningsätt har visat sig vara relevanta i kombination med kritisk pedagogik - 6 stycken samhällslärare vid gymnasiet har i denna uppsats blivit intervjuade och resonerat kring deras roll som förvaltare av samhällskunskapsämnet och underhållare. Bakgrunden visar att elever vid gymnasiet efterfrågar mer engagemang från sina lärare i samhällskunskap, likaså forskare som Dodillet och Lundin (2018) även Hauver (2019) trycker på ett behov hos samhällslärare att våga vara radikala och kritisera etablerade utbildningsstrategier. LÄS MER