Sökning: "exempel på inledning"

Visar resultat 6 - 10 av 68 uppsatser innehållade orden exempel på inledning.

  1. 6. Källkritikens problematik : En kvalitativ intervjustudie om högstadielärares erfarenheter av källkritik i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ylva Blomgren; [2021]
    Nyckelord :källkritik; informationssökning; svenskämnet; informationsflöde; problemkonstruktion; svenskundervisning; källkritiksundervisning;

    Sammanfattning : Inledning I takt med internet och sociala mediers utveckling blir människors källkritiska förmåga viktigare och viktigare. Det informationsflöde många människor världen över har tillgång till har expanderat drastiskt främst under de senaste två decennierna i samband med internetsutbredning. LÄS MER

  2. 7. Flerspråkighet i förskolan : Strategier, utmaningar och fördelar utifrån förskollärares synsätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Karlsson; Jeylan Serif Dabyan; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskollärare; strategier; utmaningar; fördelar; erfarenheter; språkutveckling; förstaspråk;

    Sammanfattning : Inledning Examensarbetet utforskar ämnet flerspråkighet utifrån några verksamma förskollärares erfarenheter i praktiken. Fokuset befinner sig på strategier, utmaningar och fördelar. LÄS MER

  3. 8. Multimodala noveller i läromedel : en analys av semiotiska resurser och deras samspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Glans; [2021]
    Nyckelord :svenskämnet; analys; läromedel; multimodalitet; novell; multimodality; textbooks.;

    Sammanfattning : Inledning I läroplanen för grundskolan, under centralt innehåll, står det att eleven ska utveckla och använda sig av “lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier” samt få ta del av “texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiskakomponenter” (Skolverket 2019). Även om begreppen multimodalitet eller anvisningen att arbeta med multimodala skönlitterära texter inte uttrycks bokstavligen i styrdokumenten kan perspektivet ändå skönjas inom det centrala innehållet genom formuleringarna ovan. LÄS MER

  4. 9. Covid-19 och matematikundervisning : Hur har den påtvingade fjärr- och distansundervisning på grund av Covid-19 påverkat användningen av digitala verktyg inom matematikundervisningen på gymnasiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Tomas Dehlin; Sofi Häggblom; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; digital tools; distance education; mathematics education; upper secondary school; Covid-19; digitala verktyg; distansundervisning; matematikundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Introduction. At the beginning of 2020, Covid-19 developed into a global pandemic, how this global pandemic would affect the Swedish upper secondary school no one knew during the first part of the spring term 2020. The upper secondary school went from traditional teaching to distance and distance education for a short period of time. LÄS MER

  5. 10. Faktorer som påverkar den upplevda livskvaliteten hos barn med epilepsi – en litteraturbaserad studie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christine Kempendorf; Jessica Muvunyi; [2020-08-06]
    Nyckelord :Barn; Epilepsi; Livskvalitet; Fysisk hälsa; Psykisk hälsa; Psykosocial hälsa.;

    Sammanfattning : Inledning: Epilepsi är ett av de vanligaste neurologiska sjukdomstillstånden där många insjuknar redan som barn. Livskvaliteten hos barn med epilepsi påverkas på olika sätt och det är avgörande för sjuksköterskor att förstå barnens perspektiv på sin sjukdom och vilka faktorer som har en inverkan på livskvaliteten. LÄS MER