Sökning: "exempel på myter"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden exempel på myter.

  1. 1. Har du hört vad dom skriver? : Kritisk diskursanalys om hur begreppet hörselskada porträtteras i Sveriges största dagstidning under de senaste 30 åren.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jessica Essén; Maria Kjellberg; [2023]
    Nyckelord :Hearing loss; critical discourse analysis; media; stigma; hierarchy; Hörselskada; kritisk diskursanalys; medier; stigma; hierarki;

    Sammanfattning : Bakgrund: Dagens samhälle är till stor del konstruerad efter den information vi konstant blir matade med genom en mängd olika kanaler. De som kan ta del av all information bildar normen högst upp i samhällets hierarki. LÄS MER

  2. 2. En svensk tiger…jamar? : Den svenska självbilden under Natoprocessen 2022–2023 som exempel på demokratisk propaganda

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Amer Sarsour; [2023]
    Nyckelord :rhetoric; propaganda; democratic propaganda; Jaques Ellul; myths; collective myths; democracy; communication; NATO; NATO-process; Sweden; the image of Sweden; Swedish self-image; Turkey; Trilateral memorandum; neutrality; public service; SVT; Swedish Television; Swedish politics; security policy; democratic anchoring; retorik; propaganda; demokratisk propaganda; Jaques Ellul; myter; kollektiva myter; demokrati; kommunikation; NATO; NATO-process; Sverige; Sverigebilden; svensk självbild; Turkiet; Trilateral memorandum; neutralitet; public service; SVT; Sveriges Television; svensk politik; säkerhetspolitik; demokratisk förankring;

    Sammanfattning : The primary purpose of this thesis is to analyze the rhetorical transformations of the Swedish self-image during the NATO process, particularly through the lens of democratic propaganda as described by the French philosopher and sociologist Jacques Ellul. It explores how this image is constructed and communicated in Swedish media, with a specific focus on the public service broadcaster Sveriges Television (SVT). LÄS MER

  3. 3. När Vår Herre och Sankte Per vandrade på jorden : Hur de wärendska folksägnerna om Vår Herre och Sankte Per kan förstås i ett religionsfenomenologiskt mytteoretiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för diakoni, kyrkomusik och teologi

    Författare :Paul Sigerhall; [2022]
    Nyckelord :Wärend; Folksägner; Religionsfenomenologi; Mytteori;

    Sammanfattning : Begreppet myt kan ha olika referenser. Ett exempel är hörsägen, ett annat en historisk berättelse med tvivelaktigt eller osant innehåll. Myten har ofta ett högt sanningsanspråk samtidigt som den har låg trovärdighet. En del myter är mycket gamla. LÄS MER

  4. 4. I sagornas värld : En litteraturvetenskaplig studie om folksagans didaktiska potential i undervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ana Tache; [2021]
    Nyckelord :sagor; litteratur; gymnasiet; Jung; myter; arketyper; didaktik; läroplaner;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar de didaktiska vinsterna med folksagor i undervisningen på gymnasiet. Vidare undersöks vilka sätt sagor kan användas på för att uppnå utvalda mål i svenskämnets centrala innehåll. I bakgrunden tecknas en bild över litteraturdidaktiken och läroplansteorins utveckling genom åren. LÄS MER

  5. 5. Myter om sexualitet i en tvärvetenskaplig undervisningsdiskurs

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Johansson; [2020]
    Nyckelord :SNI; samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; sex- och samlevnad; naturkunskap; myter om sexualitet; gymnasieelever; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Naturkunskap har jämfört med de andra gymnasiegemensamma ämnena relativt låg måluppfyllelse och det finns en föreställning bland eleverna om att naturvetenskap är krångligt och något som inte direkt berör dem. Ett sätt att öka motivation och därmed måluppfyllelse, vilket stödjs av de nationella styrdokumenten och forskning, kan vara att arbeta med tvärvetenskapliga ämnesområden och aktuella samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, så kallas SNI-undervisning. LÄS MER