Sökning: "exempel på pedagogiskt förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden exempel på pedagogiskt förhållningssätt.

  1. 1. Elevers röster om utomhusundervisning i årskurs 6 : -     Inställning, lärande och argument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Shams Ismail; Rana Zaki; [2023]
    Nyckelord :elevperspektiv; learning by doing; naturorienterande ämnena; NO-ämnena; pragmatiska perspektivet; utomhuslektioner; utomhuspedagogik; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Inom grundlärarprogrammet lyfts det fram att gjorda erfarenheter och upptäckter är viktiga komplement till elevers lärande. Utomhuspedagogik är ett pedagogiskt förhållningssätt som grundar sig i Deweys pragmatiska teori. LÄS MER

  2. 2. Att dansa fram en plats : Om dansundervisning och skolans rum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Klara Degerman; [2022]
    Nyckelord :architecture; artistic approach; educational space; hermeneutics; life-world; arkitektur; hermeneutik; konstnärligt förhållningssätt; livsvärld; undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks förhållandet mellan dansundervisning och de platser där de äger rum, i huvudsak skolans danssalar. Genom att intervjua danslärare och elever på gymnasiets estetiska program, samt göra observationer i skolmiljöer, ställs frågor om hur dansundervisningen å ena sidan påverkas av den plats där den äger rum å andra sidan kan påverka eller utforska dessa platser. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i förskolan : Pedagogers syn på och kunskap om digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amilia Berglund; Ann-Sofie Lundström; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg. Digital kompetens. Mediering. Artefakter. Kunskap. Pedagogik. Förskola. Undervisning. Digitalisering;

    Sammanfattning : Denna studie har som sitt syfte att ge en djupare kunskap angående hur pedagogers förhållningssätt ser ut och hur de säger sig arbeta med digitala verktyg i förskolans undervisning. Vårt metodval för denna studie var att använda oss utav en kvalitativ metod, med halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Att lära in ute : En kvalitativ studie om pedagogiskt arbete i utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Löfgren; [2019]
    Nyckelord :Förskola Närmiljö Pedagogiskt ansvar Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Denna rapport är en kvalitativ studie genomförd i norra Sverige. Studiens syfte var attutveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om pedagogiskt arbete i utemiljö. Föratt besvara rapportens syfte formulerades tre frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Demokratifostran i SO-undervisning i årskurs F-3 : En studie med särskilt fokus på vilka kommunikationsmöjligheter eleverna erbjuds inom SO-undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Korpela; [2019]
    Nyckelord :Demokratiuppdraget; demokratifostran; demokratiska arbetsformer; deliberativ kommunikation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs F-3 gestaltar demokratifostran inom ramen för SO-undervisningen med särskilt fokus på vilka kommunikationsmöjligheter som erbjuds eleverna. Intresse för ämnet väcktes under den verksamhetsförlagda utbildningen där jag mötte olika gestaltningar och förhållningssätt gällande demokratifostran. LÄS MER