Sökning: "fältstudier i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden fältstudier i förskolan.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan - möta barn på deras egna språkliga villkor

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annika Larsson; Suzana Sörling Cavrak; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Pedagogiska verktyg, språkutveckling, språkutvecklande arbetssätt, språkstödjande arbetssätt och barn i behov av särskilt stöd. AbstractSyfte: Syfte med studien var att undersöka hur barn i förskolan med försenad språkutveckling identifieras och vilka pedagogiska arbetssätt som används för att stödja barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Luftkvalitet och sjukfrånvaro i förskolan

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design; KTH/Byggteknik och design

    Författare :Ebba Larsson; Klas-Göran Nordberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Problem med smittspridning inom förskolan är idag en stor samhällskostnad, på grund av VAB-dagar, sjukdagar hos föräldrar och personal samt för vikarier. Smittspridningen och sjukfrånvaron är som störst under vinterhalvåret då olika typer av virusinfektioner såsom influensavirus florerar. LÄS MER

  3. 3. ”För att jag säger det”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärande och samhälle

    Författare :Caroline Liljegren; Emma Hansson; [2016]
    Nyckelord :Makt; Fostran; Interaktion; delaktighet; Inflytande; Maktförhållanden; Omsorg; Hiearki; Normer; Regler; Rutiner; Foucault; Måltiden; Samling; Hallen;

    Sammanfattning : Utifrån tidigare erfarenheter har vi uppmärksammat medveten makt utifrån hierarkin som kan existera i interaktionen mellan pedagog och barn i förskolan, där makten kan bli mer påtaglig hos pedagogerna. Syftet med studien är att synliggöra hur maktförhållanden i interaktionen mellan pedagog och barn utövas samt hur maktrelationer kan förstås i relation till fostran vilket legat till grund för studiens frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet och utanförskap i förskolan : "Då kände jag mig utanför, det kändes hopplöst och trist"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Kristina Hempele; [2015]
    Nyckelord :lek; specialpedagogik; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att belysa varför barn anses hamna i utanförskap i förskolan. Ett annat syfte var att undersöka vilka möjligheter och hinder pedagoger upplever när det gäller att arbeta för alla barns delaktighet och lärande i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Utagerande beteenden i förskolan - en observations- och intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annalena Sjögren; Katrin Ström; [2014-08-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med studien är att beskriva situationer där barn reagerar med utagerande beteenden på en förskoleavdelning samt pedagogernas tankar kring barn som uppvisar utagerande beteende • Hur tänker och upplever pedagogerna barn som uppvisar utagerande beteende?• När, var och varför uppstår utagerande/konfliktsituationer? • Hur samspelar pedagogerna med barn som uppvisar utagerande beteende?• Hur hanterar pedagogerna utagerande/konfliktsituationer om de uppstår?TeoriStudien utgår från den sociokulturella teorin eftersom den intresserar sig för hur sociala praktiker formas och hur olika tankar och idéer kommer till uttryck i praktiken. Säljö (2005) skriver att samspelet mellan kollektivet och individen är i fokus i den sociokulturella teorin. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet fältstudier i förskolan.

Din email-adress: