Sökning: "fånga dagen"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden fånga dagen.
1. Förskollärarens ledarskap i förskolan
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan har genomgått en stor förändring genom årtionden. Genom att förskolan skrevs in i skollagen (SFS 2010:800) kom förskolan att tillhöra utbildningssystemet 2010, det medförde även att förskollärare fick förskollärarlegitimation och då även ansvaret över undervisningen i förskolan. LÄS MER
2. Anomaly Detection in the EtherCAT Network of a Power Station : Improving a Graph Convolutional Neural Network Framework
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : In this thesis, an anomaly detection framework is assessed and fine-tuned to detect and explain anomalies in a power station, where EtherCAT, an Industrial Control System, is employed for monitoring. The chosen framework is based on a previously published Graph Neural Network (GNN) model, utilizing attention mechanisms to capture complex relationships between diverse measurements within the EtherCAT system. LÄS MER
3. A Regression Analysis of the Parameters Influencing the Share Price During the First Day After an IPO
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : This study focuses on initial public offerings (IPOs), which are the process of making a company's shares available for public trading on a stock market. Despite global uncertainties in recent years, there has been a high demand for company listings in the market. LÄS MER
4. Det är inte bara av en slump det sker : Förskollärares möjliggörande av undervisning med de yngsta barnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Idag är 50% av alla ettåringar inskrivna i förskolan och 94% av alla treåringar. Detta innebär att en stor andel barn i förskolan är tre år eller yngre. Alla barn i förskolan omfattas av läroplanen vilket också innebär att de yngsta barnen har rätt till undervisning. LÄS MER
5. Högläsning, ett tillfälle för lärande eller en stund för vila? : Pedagogers och vårdnadshavares uppfattningar om vad högläsningen kan bidra till
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogernas och vårdnadshavarnas inställning till högläsning samt att se hur samarbetet mellan hem och förskola kring ämnet högläsning upplevs. Med hjälp av en kvalitativ enkätundersökning har vi närmat oss en förståelse för pedagogernas syn på barnbokslitteraturen och hur den används på förskolan. LÄS MER