Sökning: "föräldrar med två språk"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden föräldrar med två språk.

  1. 1. Pleasure reading for development of English as a second language : Pleasure reading at home and its effects in the English classroom. How pleasure reading in English can improve children’s comprehension of and proficiency in English as a second language.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Moberg; [2023]
    Nyckelord :English; Swedish; grades 4 to 6; English as a second language; language development; reading; pleasure reading; reading for language acquisition; language learning; Engelska; svenska; årskurs 4 till 6; engelska som andra språk; språkutveckling; läsning; nöjesläsning; läsning för språkinlärning; språkinlärning;

    Sammanfattning : This study aims to find an understanding of how pleasure reading outside of a classroom context can assist in the development of English as a second language. The study primarily seeks to examine what teachers and parents say about how the access to and active reading of English books in children’s home environment can benefit their language skills development in the classroom, and this has been done through qualitative interviews. LÄS MER

  2. 2. Parallella världar och föräldralösa barn : En jämförande analys av Astrid Lindgrens Mio, min Mio och Ylva Hällens Sagan om ljusbäraren

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lisen Svensson; [2023]
    Nyckelord :astrid lindgren; ylva hällen; parallella världar; barn- och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker två litterära verk, Astrid Lindgrens Mio, min Mio från 1954 och YlvaHällens Sagan om ljusbäraren från 2016, med syfte att jämföra dem utifrån olika teman somdykt upp i genreforskningen. Båda böckerna behandlar en ung protagonist som bor i fosterhemoch färdas till en annan värld för att hitta sitt ursprung och utföra ett viktigt uppdrag. LÄS MER

  3. 3. “Zviedrija ne ēd pīrāgi”: A case study of heritage Latvian in Sweden : Heritage language exposure and language change in preadolescent heritage speakers

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Baltiska språk

    Författare :Signe Rirdance; [2023]
    Nyckelord :Language change; Latvian in Sweden; diaspora Latvian; heritage Latvian; family language policy; language maintenance; language attrition; heritage language acquisition; divergent attainment; Språkförändring; lettiska i Sverige; lettisk diaspora; lettiska arvsspråket; hemspråkspolicy; språkunderhåll; språkförlust; inlärning av arvsspråk; avvikande språkförmåga; Valodas pārmaiņas; latviešu valoda Zviedrijā; diasporas latviešu valoda; etniskā mantojuma valoda; ģimenes valodas politika; valodas uzturēšana; valodas zaudēšana; mantojuma valodas apguve; atšķirīga valodas apguve;

    Sammanfattning : Heritage languages are increasingly seen as a source of important insight in linguistics. Latvian has a long and under-researched history as a heritage language, with a heterogenous community of heritage speakers from two waves of migration in many countries including Sweden. LÄS MER

  4. 4. Andraspråkselevers möte med SO-texter på mellanstadiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Maria Serkitjis; [2022-06-23]
    Nyckelord :läsbarhet; språkutvecklande undervisning; skolspråk; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Mellanstadiet är första gången i skolan som elever stöter på ett mer akademiskt språk och många kan få något av en språkchock när de stöter på ämnestexter, främst i NO- och SO-ämnena. De som är i större sårbarhet inför dessa texter är elever med annan språklig bakgrund. LÄS MER

  5. 5. Påverkas motivationen hos elever av deras första betyg i matematik? : - En enkätundersökning om hur elever själva upplever att de påverkas av deras första betyg i matematik i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Daniel Lindström; [2022]
    Nyckelord :Betyg; Bedömning; Könsskillnad; Matematik; Skolprestation;

    Sammanfattning : Syftet med denna enkätundersökning är att ta reda på om elever i årskurs 6 upplever att de själva påverkas av det första betyget i matematik samt hur dessa elever upplever att deras vårdnadshavare eller föräldrar påverkas av betyget. Metoden som använt för att samla in data är en enkät med 20 frågor och de deltagande eleverna svarade på enkäten var till antalet 104st. LÄS MER