Sökning: "föräldrar med utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden föräldrar med utvecklingsstörning.

  1. 1. Om synen på reproduktiva rättigheter för personer med utvecklingsstörning : En historiesociologisk dokumentstudie av utvalda SOU:er mellan åren 1933 och 1992

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Alice Munck af Rosenschöld; Emilie Liljelyck; [2023]
    Nyckelord :utvecklingsstörning; föräldraskap; tvångssterilisering; normaliseringsprocesser; policyanalys; mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : Historiskt har föräldraskap inte varit något personer med utvecklingsstörning haft rätt till. Samhället har på olika sätt hindrat individer med utvecklingsstörning att fortplanta sig, antingen genom tvångssterilisering eller ”social sterilisering”, såsom att institutionalisera personer i enkönade boendeformer. LÄS MER

  2. 2. Identitetsskapande vid byte från grundskola till grundsärskola : hos elever med autism som inte tillhör särskolans målgrupp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Boström Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Integrering; stigmatisering; autismspecifik kompetens; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som, med en kritisk ansats och genom intervju med vårdnadshavare, har gett en ökad förståelse för vad ett skolbyte från grundskolan till grundsärskolan kan innebära för elever med autism, utan utvecklingsstörning. Fokus har dels varit på deras mående och syn på sig själva i relation till lärmiljön i de aktuella skolformerna, dels på vad som har lett fram till att deras vårdnadshavare har fattat ett beslut om att flytta sitt barn till grundsärskolan. LÄS MER

  3. 3. Ett föräldraskap med låga odds : En diskursanalys av socialnämndens konstruktioner av föräldraförmåga hos föräldrar med utvecklingsstörning i LVU-domar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Julia Rolfsson; Nadja Jansson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Särskoleelevers tankar om och nytta av betyg : Gymnasiesärskolans dilemma

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jesper Brüde; [2018]
    Nyckelord :betyg; gymnasiesärskola; utvecklingsstörning; bedömning;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen ger författaren ordet till elever som går på gymnasiesärskolan. De är en given del av samhället men ändå så skiljer sig deras chanser till att bli bedömda på ett likvärdigt sätt. Syftet med studien har varit att ta reda på vad eleverna vet om sina betyg. LÄS MER

  5. 5. Vill du vara med? : Föräldrar och lärares upplevelser av elevers möjlighet till delaktighet i grundsärskolan respektive grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ulrika Melander; Sandra Nordström; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; grundsärskola; integrerade elever och utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie har belyst hur föräldrar respektive lärare till elever med utvecklingsstörning beskriver och upplever elevernas möjlighet till delaktighet i grundsärskolan respektive grundskolans lärmiljö. De frågeställningar som ligger till grund för studien är; hur föräldrarna beskriver vad som föranleder deras önskemål om skolform samt vilka deras erfarenheter i samband med barnens skolstart är, hur lärarna beskriver att de arbetar för att elever med utvecklingsstörning ska ges möjlighet till delaktighet i grundsärskolan respektive grundskolans lärmiljö samt i vilken utsträckning föräldrar och lärare upplever att elever med utvecklingsstörning i grundsärskolan respektive grundskolan är delaktiga i skolans lärmiljö. LÄS MER