Sökning: "föränderligt ledarskap"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden föränderligt ledarskap.
1. Från idé till handling: En kvalitativ studie kring medarbetares och chefers upplevelse av implementeringen av förändringsprojekt
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I ett ständigt föränderligt samhälle behöver organisationer kontinuerligt utveckla sin verksamhet, men trots det blir majoriteten av planerade förändringsprojekt inte implementerade i verksamheten (Jacobsen 2019; Smith, 2002). Studiens syfte är därav att få en ökad förståelse kring implementering av förändringsprojekt, genom att undersöka om medarbetarnas samt chefernas upplevelse av förändringsprocessen skiljer sig åt. LÄS MER
2. Servant Leadership – det motivationshöjande ledarskapet? : En fallstudie i hur man kan öka medarbetares motivation, delaktighet och engagemang genom att förändra ledarskapet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Ledarskap och dess möjlighet till påverkan av individ och organisation har alltid setts som något komplext och intressant för oss människor. Det kan ses som en av de mest studerade påverkansprocesserna i beteendevetenskapen och genom detta har ett flertal teorier kring ledarskap vuxit fram genom tiderna. LÄS MER
3. Massagens betydelse för självskattad hälsa och hälsa på arbetsplatser hos anställda
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Hälsan är något som är föränderligt och många människor spenderar stora delar av livet på sina arbetsplatser. Hur hälsan ser ut på arbetsplatser är något som även kan avspeglas på den personliga hälsan och vice versa. LÄS MER
4. Pedagogiskt ledarskap, likvärdigutbildning, skolans budget ochsocioekonomiska skillnader : En intervjustudie med lärare och rektorer igrundskolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I ett föränderligt samhälle ställs det höga krav på dess medborgare och offentliga organ,inklusive utbildningssystemet. Lärare och rektorer står i centrum när New PublicManagement (NPM) växer och där skolan förväntas vara effektiv samt mål- och resultatstyrd. LÄS MER
5. Strategisk kommunikation mellan chefer och medarbetare : En kvalitativ studie om införande av självledarskap på Arbetsförmedlingen
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I en allt mer komplicerat och föränderligt samhälle är kommunikation en viktig faktor för organisationers utveckling och syfte för att nå sina verksamhetsmål. Detta innebär ledning, planering och genomförande av kommunikationsstrategier med fokus på medarbetare som viktiga och inflytelserika individer. LÄS MER