Sökning: "för och nackdelar med kvalitativ metod"

Visar resultat 21 - 25 av 573 uppsatser innehållade orden för och nackdelar med kvalitativ metod.

  1. 21. Försäljning av sitt livsverk : En kvalitativ studie av entreprenörers upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Andreas Petersson; Felix Ottosson; [2023]
    Nyckelord :M A; merger; acquisition; entrepreneur; entrepreneurship; Företagsförvärv; företagsöverlåtelse; företagsförsäljning; förvärv; entreprenör; entreprenörskap;

    Sammanfattning : Titel: Försäljning av sitt livsverk - En kvalitativ studie av entreprenörers upplevelser  Ämne: Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi inriktning revisor och bank, 30 hp Författare: Andreas Petersson och Felix Ottosson  Handledare: Kjell Johansson, Jur. Dr i Redovisningsrätt och Universitetslektor i Företagsekonomi  Syfte: Syftet med denna uppsats är att bidra till förståelse för vad en bolagsförsäljning kan innebära i form av för- och nackdelar för bolaget och entreprenören själv efter försäljningen samt vad som krävs för att affären ska bli lyckad. LÄS MER

  2. 22. Unga kvinnors erfarenheter av att söka vård vid psykisk ohälsa : En litteraturbaserad studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Filippa Mannonen; Evelina Cramer; [2023]
    Nyckelord :emotions; patient perspective; psychological well-being; seeking care; qualitative; kvalitativ; känslor; patientperspektiv; psykiskt mående; vårdsökande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa drabbade många unga vuxna och upplevdes olika, det kunde innebära tillfälliga besvär men också besvär som påverkar vardagen. Sociala medier hade både för- och nackdelar när det handlade om psykisk ohälsa. Bristande kunskap kring psykisk ohälsa ledde till stigmatisering. LÄS MER

  3. 23. Små aktiebolags syn på frivillig revision : En kvalitativ studie om vilka faktorer som påverkar efterfrågan på frivillig revision

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Issa Nasrallah; David Graan; Emelié Strand; [2023]
    Nyckelord :Voluntary audit; auditor; small companies; signaling; the stakeholder theory; the stakeholder model.; Frivillig revision; revisor; småföretag; signalering; intressentteori; intressentmodellen.;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Vilka är nyckelfaktorerna som påverkar småföretags beslut att delta eller avstå från frivillig revision?  Syfte: Syftet är att undersöka de faktorer som påverkar småföretags beslut att delta eller avstå från frivillig revision och att undersöka de potentiella för- och nackdelar förknippade med sådana revisioner. Metod: I denna studie används en kvalitativt ansats, där data samlas genom semistrukturerade intervjuer med tolv småföretag. LÄS MER

  4. 24. Parametrisk design i tidiga skeden för en hållbar byggprocess

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josef Akbary; Maya Mohammad; Nicola Blazevski Peterson; [2023]
    Nyckelord :Parametrisk design; förstudie; hållbarhet; hållbar utveckling; BIM; fastighetsutveckling;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är en stor del av samhällsutvecklingen, inte minst i byggbranschen som står inför allt ökade krav på hållbarhet och hårdare konkurrens. Påskyndad digitalisering argumenteras vanligtvis för att möjliggöra ökad produktivitet, effektivitet och till att förbättra ökade samarbeten mellan olika aktörer. LÄS MER

  5. 25. MOTIVATION och LÄRANDE sonderingar kring TVÅLÄRARSKAPET

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Eugen Sebastian Reichardt; [2023]
    Nyckelord :Motivation; motivation theories; learning process; co-teaching; strategies; “cramming” contra “educating”.; Motivation; motivationsteorier; inlärning; lärande; tvålärarskap; strategier; ”lära ut” versus ”lära in”.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete grundades på en kvalitativ och empirisk studie. Målsättningen har varit att utröna vilka teorier och faktorer som kunde bidra till elevers motivation och lärande, och hur lärare verksamma i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen ser på möjligheterna att kunna påverka denna. LÄS MER