Sökning: "förankringsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet förankringsarbete.

  1. 1. Medborgardeltagande och hållbar mobilitet: En studie av medborgardeltagandets roll i planeringen för en hållbar mobilitet på kommunal nivå

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Jesper Gudinge; Philip Westerlund; [2016-06-23]
    Nyckelord :Medborgardeltagande; Förankring; Förankringsarbete; Hållbar mobilitet; Hållbara transporter;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur medborgardeltagande och förankringsarbete ser ut i planeringen för en hållbar mobilitet på kommunal nivå. Utgångspunkten för uppsatsen var att, för att planeringen för en hållbar mobilitet ska vara lyckad, behövs allmänhetens acceptans och att medborgarna inkluderas i planeringsprocessen, något som kan uppnås genom medborgardeltagande och förankringsarbete. LÄS MER

  2. 2. Skolsköterskors inställning till och erfarenheter av att arbeta med Fysisk aktivitet på recept

    Magister-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Lina Asserhed; Johanna Högberg; [2011]
    Nyckelord :child*; inactivity; school nurse; prevention; prescription of Physical activity; barn; inaktivitet; skolsköterska; prevention; förskrivning av Fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Brist på fysisk aktivitet är en av de största orsakerna till sjukdom inom Europeiska  Unionen [EU]. Fysisk aktivitet på recept [FaR] används i Sverige sedan början av 2000-  talet som en metod för främjande av fysisk aktivitet. Starkt vetenskapligt stöd finns för  att rådgivning kring fysisk aktivitet är effektivt. LÄS MER

  3. 3. En beskrivning av den meningsskapande processen och dess kliniska användbarhet

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Joakim Sverenius; [2011]
    Nyckelord :value; meaning; structure; process; intentionality; phenomenology; värde; mening; struktur; process; intentionalitet; fenomenologi;

    Sammanfattning : Det inledande resonemanget leder fram till att meningsskapande förankringsarbete är viktigt men att detta ofta saknas i kliniskt arbete med ångest och depression. Från detta följer syftet att göra meningsskapande processer tillgängliga i det kliniska arbetet med ångest- och depressionsliknande lidanden genom att svara på frågeställningen: Hur söker vi efter och skapar övergripande och meningsfulla värden? Skriftliga beskrivningar från tre deltagare samlades in och analyserades utifrån en deskriptiv fenomenologisk metod vilket möjliggjorde identifierandet av den psykologiskt relevanta processtrukturen. LÄS MER

  4. 4. Utvärdering av produktionsplaneringssystem på Scania Utvärdering av produktionsplaneringssystem på Scania

    Master-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Johan Falk; Andrew Golrang; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det här arbetet sammanfattar resultatet av ett examensarbete med syfte att utvärdera produktionsplaneringssystemet som används på vissa av linerna vid Scania CV AB:s motorbearbetningsavdelning, även kallat DM, i Södertälje, och att bedöma systemets potential. DM består av ett gjuteri och flera bearbetningsverkstäder. LÄS MER

  5. 5. Mot målen på Barn- och fritidsprogrammet : En studie om hur lärarer ser på och arbetar med förankring av mål och betygskriterier hos eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Susanne Unger; [2009]
    Nyckelord :gymnasieskolan; gymnasiet; Barn- och fritidsprogrammet; Bf-programmet; mål och betygskriterier; betygssystem; betyg; mål- och kunskaprelaterat; målförankring; kursplan;

    Sammanfattning : Det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet ger eleven rätt till information om kursmål och krav för varje betygsnivå, varför nationella mål och betygskriterier ska brytas ner lokalt och tydliggöras. Syftet med undersökningen är att söka kunskap om hur karaktärsämneslärare på Barn och fritidsprogrammet resonerar kring de faktorer som påverkar relationen mellan förankring av kursplanen och elevens lärande samt hur förutsättningar och metoder för förankringsarbetet ser ut. LÄS MER