Sökning: "förbränningsmotorteknik"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet förbränningsmotorteknik.

  1. 1. Konceptutveckling av ett förband/koppling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Tobias Frank; Andreas Essunger; [2021]
    Nyckelord :maskinteknik; konceptutveckling; förband; koppling;

    Sammanfattning : By combining traditional Internal Combustion Engine technology with electric motors, Koenigsegg Automotive AB can benefit from certain advantages that arise from this type of configuration, benefits that can then be implemented in their super sportscar, Regera. Example of an advantage is that the internal combustion engine can be scaled down, which gives a significant weight saving, but no further compromise on the overall effect as a result. LÄS MER

  2. 2. Behaviour of NOx sensors at their end of life

    Master-uppsats, KTH/Förbränningsmotorteknik

    Författare :Jose Mathew; [2020]
    Nyckelord :NOx sensor; failure modes; oscillatory fault monitor; diagnosis of sensors; NOx sensor; felfunktioner; oscillerande felmätare; diagnos av sensorer;

    Sammanfattning : NOx-sensorn är grundläggande i det moderna efterbehandlingssystemet och dess pålitlighet är avgörande för att kunna leva upp till rådande emissionslagkrav. Livslängden samt sensorns beteende i slutet av denna varierar betydligt. LÄS MER

  3. 3. Knock model evaluation - Gas engine

    Master-uppsats, KTH/Förbränningsmotorteknik

    Författare :Nishchay Sharma; [2018]
    Nyckelord :Knocking; Spark-Ignited; Internal Combustion Engine; Spark-Knock; Empirical Correlation Models; BOOST; Combustion Phasing; Spark-advance; Combustion Duration; Knock Prediction Parameter.; Knack; Otto-förbränning; Förbränningsmotor; Empiriska korrelationsmodeller; BOOST; Förbränningsfasning; Tändvinkel; Förbränningsduration; Knackprediktering;

    Sammanfattning : Knack i en förbränningsmotor är en typ av onormal förbränning. Det är ett komplicerat fenomen som beror på flera fysiska faktorer och resulterar i högfrekventa tryckoscillationer inuti förbränningskammaren. Dessa oscillationer kan skada motorn och fenomenet hämmar motorns effektivitet. LÄS MER

  4. 4. Virtual Sensor Describing the Intake Manifold Pressure Close to the Cylinder Ports

    Master-uppsats, KTH/Förbränningsmotorteknik

    Författare :Sotirios Tsironas; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ökad efterfrågan på effektivare motorer och strängare lagstiftning rörande avgasutsläpp kräver en noggrannare styrning av motorns driftsparametrar. Denna styrning är mestadels baserad på ett antal fysiska sensorer som spelar en viktig roll vid utsläppsrelaterad feldiagnostik. LÄS MER

  5. 5. The Miller Cycle on Single-Cylinder and Serial Configurations of a Heavy-Duty Engine

    Master-uppsats, KTH/Förbränningsmotorteknik

    Författare :Varun Venkataraman; [2018]
    Nyckelord :Two-stage turbocharging; modelling and simulation; GT-Power; performance; Miller cycle; heavy-duty diesel engine; Tvåstegs turboladdning; modellering och simulering; GT-Power; prestanda; Miller-cykel; lastbils dieselmotor;

    Sammanfattning : I jämförelse med sina föregångare, har moderna lastbilsmotorer genomgått en betydandeutveckling och har utvecklats till effektiva kraftmaskiner med låga utsläpp genom införandet avavancerade avgasbehandlingssystem. Trots att de framsteg som gjorts under utvecklingen av lastbilsmotorer har varit betydande, så framhäver de framtida förväntningarna vad gällerprestanda, bränsleförbrukning och emissioner behovet av snabba samt storskaliga förbättringar av dessa parametrar för att förbränningsmotorn ska fortsätta att vara konkurrenskraftig och hållbar. LÄS MER