Sökning: "fördelar jag kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden fördelar jag kultur.

  1. 1. "Vad f*n har jag valt för utbildning?" – en kvalitativ undersökning om kulturstudenters relation till sina studier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Lovisa Snygg; [2024-02-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : När jag påbörjade mina studier på kandidatprogrammet Kultur drog jag mig för att svara på frågor om vad jag gör om dagarna. Jag märkte att jag skämdes till följd av mitt studieval. Jag tyckte det var svårt att bemöta det ifrågasättande och den oförståelse som jag upplevde att folk i min omgivning mötte mig med. LÄS MER

  2. 2. Högstadieelevers upplevelser av muntlig interaktion på lektioner i spanska som modernt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Quinteros Evelyn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på Oxfords teori som handlar om användning av direkta och indirekta strategier vid muntlig utveckling i språkklassrummet I min studie var syftet att undersöka och skapa kunskap om elevernas upplevelser samt betydelse att prata spanska i undervisningen. Utifrån detta syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur upplever högstadieeleverna sina möjligheter att tala målspråket i klassrummet?  Vilken betydelse uttrycker elever att talad spanska har i deras undervisning? För att få svar på forskningsfrågeställningarna används en kvalitativ forskningsenkät som genomfördes med sexton högstadieelever som läser spanska. LÄS MER

  3. 3. Ledarskapsstilar hos kvinnliga idrottsledare : En kvalitativ intervjustudie ur ett ledarskapsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Josefin Büki; [2023]
    Nyckelord :Leadership; leadership styles; gender equality; stereotypes; sports; coaches; leaders; female leaders; Ledarskap; ledarskapsstilar; jämställdhet; stereotyper; idrott; tränare; ledare; kvinnliga ledare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och förstå vilka ledarskapsstilar som kvinnor använder sig utav i kvinno- och mansdominerande idrotter. Teori: I teorin beskrivs det situationsanpassade ledarskapet, den auktoritära-, demokratiska-,transaktionella-, transformativa-, autentiska-, karismatiska-, och byråkratiska ledarskapsstilen. LÄS MER

  4. 4. “Jag tror generellt att jag som man har det något mer förspänt” : En kvalitativ studie om manliga sjuksköterskor inom den svenska sjukvården ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emma Björklund; Maria Nordström; [2023]
    Nyckelord :female-dominated; nurse; male nurse; masculinity; gender; gender norms; gender segregation; minority; kvinnodominerad; sjuksköterska; manlig sjuksköterska; maskulinitet; genus; genusnormer; könssegregering; minoritet;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats fokuserar på manliga sjuksköterskor på den svenska arbetsmarknaden. Sjuksköterskeyrket är kraftigt könssegregerat och andelen män uppgår till cirka 10 procent. Detta utgör ett problem då yrket är i behov av arbetskraft och att rekrytera från båda könen ökar möjligheten att tillgodose behovet av arbetskraft. LÄS MER

  5. 5. Högläsningens möjligheter och utmaningar i de tidiga skolåren – En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Timothy Maldoon; [2022]
    Nyckelord :reading aloud; language development; the early school years; högläsning; språkutveckling; de tidiga skolåren;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att bidra till att ge en fördjupad förståelse av och en systematisk översikt över högläsningens olika kvaliteter som ett pedagogiskt språkutvecklingsverktyg för yngre elever. Mer specifikt ämnar jag att besvara följande frågeställningar utifrån aktuell forskning: 1) Vilka möjligheter kan högläsning som pedagogiskt språkutvecklingsverktyg innebära för elever i de tidiga skolåren? och 2) Vilka didaktiska utmaningar kan uppstå i samband med högläsning för dessa elever? Arbetet bestod av systematiska sökningar i totalt fyra internationella och svenska databaser. LÄS MER