Sökning: "fördröjt eftertest"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden fördröjt eftertest.

  1. 1. Tal i bråkform : - En experimentell fallstudie, tier 3, om intensivundervisning för att stärka elevers förståelse för bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Hallbert; Jenny Olsson; [2023]
    Nyckelord :bråk; CRA; explicit undervisning; intervention; RTI; taluppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka möjligheten att stärka förståelsen för bråk som tal hos elever med bristande taluppfattning, genom en kort intervention i matematik. I studien ingick fyra elever i årskurs 6 som alla är i svårigheter i matematik. Interventionen genomfördes under tre veckor och föregicks av en baslinjetestning. LÄS MER

  2. 2. Bråk som tal - en interventionsstudie : En experimentell fallstudie med enskild intensivundervisning om bråk som tal för elever i matematiksvårigheter i årskurs 5 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Bolling; Ernerudh Lina; [2023]
    Nyckelord :intensivundervisning; intervention; bråk; tallinjestimering; bråktalsjämförelse; single case design; explicit undervisning; CRA;

    Sammanfattning : Bråk är inkörsporten till rationella tal och en god förståelse av bråk ligger till grund för den enskilda elevens fortsatta matematikutveckling. Yngre elever, i de tidiga skolåren, har ofta en intuitiv förståelse för enkla bråk, men glappet till den mer formella undervisningen är stort. LÄS MER

  3. 3. Språkinriktad undervisning i naturvetenskap och teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carina Arias Tasnadi; Myrna Tuveson; [2016]
    Nyckelord :Språkinriktad undervisning; naturorienterade ämnen; teknik; tidsbindeord; expertord; förtest; eftertest; fördröjt eftertest;

    Sammanfattning : Både nationella och internationella mätningar visar att de svenska elevernas resultat sjunker i de naturvetenskapliga ämnena (Utbildningsstatistiksenheten 2015; Skolverket 2014). För att motverka denna trend anser många forskare att man bör arbeta med språket explicit (Gibbons 2013; Hajer & Meestringa 2014; Johansson & Sandström 2015). LÄS MER