Sökning: "föreställningar barndom"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden föreställningar barndom.

  1. 1. “Vad har du ritat?" : Om användning av estetiska uttrycksformer på Reggio Emilia- och Waldorfförskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Kathi Fuhrmann; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttryckssätt; Kommunikation; Läroplan för förskolan; Reggio Emilia; Waldorf;

    Sammanfattning : I Sverige måste alla förskolor följa den statliga läroplanen för förskolan Lpfö 18. Samtidigt finns det olika pedagogiska profiler med individuella värderingar, barnsyn och föreställningar om barns lärande. LÄS MER

  2. 2. En normkritisk analys av dagens sångskatt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Carl-Adam Gansén; [2023]
    Nyckelord :normer; normkritik; normkreativitet; diskriminering; sångkanon; sånger;

    Sammanfattning : Detta arbete är en normkritisk analys av dagens sångskatt i förskolan. Detta görs genom att ställa följande frågeställningar:  Vilka sånger sjungs? Vad handlar sångerna om? Vilka normer synliggörs i de mest vanligt förekommande sångerna? Empirin är insamlad genom en enkät som var strukturerad för att få veta vilka sånger som sjungs ute på förskolor av barn med- och utan pedagoger. LÄS MER

  3. 3. Vi kan leka den leken utomhus : En studie om hur barnen skapar kulturer och platser inomhus jämfört utomhus på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :sandra jambrisak; [2023]
    Nyckelord :barns platser; förskola; kamratkultur; platser för barn; tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har syftet varit att få en förståelse hur barnens kamratkulturer är i deras fria lek inomhus kontra utomhus. Syftet med studien var att få en förståelse för hur barnen skapar platser och kulturer i sin fria lek inomhus samt utomhus på förskolan. LÄS MER

  4. 4. “Det är viktigt att vara en förebild” : en studie om pedagogers samtal om musikundervisning och musikaliska föreställningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Österlind; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Musik; Musikalisk föreställning; Musikdidaktik; Musikundervisning; Pedagoger;

    Sammanfattning : Musikundervisningen på svenska förskollärarutbildningar har på senare år minskat och gått från att ha en självklar praktiknära plats till att få allt mindre utrymme i takt med att förskollärarutbildningen har blivit mindre praktisk och mer teoretisk (Holmberg & Zimmerman Nilsson, 2023). Denna studie avser att undersöka och analysera förskolepedagogers reflektioner över en musikalisk föreställning för barn i förskolan ur ett musikdidaktiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Barnen i TV-rutan : en kvalitativ undersökning om föreställningar om barn och barndom i SVT:s julkalendrar åren 1969, 1972, 1986 & 1994.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Oskar Gustavsson Klingenstierna; [2023]
    Nyckelord :julkalender; tv; barnprogram; barn; barndom; filmanalys; History and Archaeology;

    Sammanfattning : En studie om hur barn, historiskt sett, har porträtterats inom tv i fyra av SVT:s julkalendrar. Detta för att utröna vilken utveckling av synen på barn och barndom i Sverige under perioden 1969–1994 som de reflekterar. LÄS MER